Sökning: "Lena Björck"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Lena Björck.

  1. 1. Varför specialpedagog i förskolan? En studie kring förskollärarnas syn på behovet av specialpedagog i förskolan

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna-Lena Rundström; [2012-10-29]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att ta reda på förskollärarnas syn på behov, användning och relevans av specialpedagogiska kunskaper och specialpedagoger i förskolan samt hur förskol-lärare tar tillvara på specialpedagogisk kunskap i nuet. • Under vilka former ges det specialpedagogiska stödet? • Hur ser förskollärarna på behovet av specialpedagogisk kunskap i förskolan? • På vilket sätt anser förskollärarna att den specialpedagogiska kunskapen tas tillvara på i förskolan? • Hur hanterar förskollärarna svårigheter som barn uppvisar. LÄS MER

  2. 2. Genusperspektiv på bilderböcker : en kvalitativ analys av Bokjuryns utvalda bilderböcker för år 2005

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan

    Författare :Hanna Björck; Lena Eriksson; [2007]
    Nyckelord :barnlitteratur; genus; könsroller; stereotyper; överordning; bilderböcker; könsmaktssystem; underordning;

    Sammanfattning : The purpose of this Master’s thesis is to examine if there is any gender role stereotyping conveyed in recent children’s picture books. The picture books examined are the ten most popular which are selected by a combination of Bokjuryn in Sweden, 2005, and children voting. Furthermore there is a winner each year. LÄS MER

  3. 3. Förskolebarns strategier vid längdmätning

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Lena Sinnerström; Susanne Björck; [2007]
    Nyckelord :matematik i förskolan; mätning; kommunikation; matematiska problem; strategier;

    Sammanfattning : Matematiska problem finns och uppstår naturligt i vardagen. Barn upptäcker inte dem själva utan vi måste göra dem synliga för att de ska lära sig förstå. Hur barn utvecklar matematiken beror på hur vi vuxna lyfter fram den vid olika rutinsituationer. LÄS MER

  4. 4. Förskolebarns strategier vid längdmätning

    Magister-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionen

    Författare :Lena Sinnerström; Susanne Björck; [2007]
    Nyckelord :matematik i förskolan; mätning; kommunikation; matematiska problem; strategier;

    Sammanfattning : Matematiska problem finns och uppstår naturligt i vardagen. Barn upptäcker inte dem själva utan vi måste göra dem synliga för att de ska lära sig förstå. Hur barn utvecklar matematiken beror på hur vi vuxna lyfter fram den vid olika rutinsituationer. LÄS MER