Sökning: "Lena Nyrén"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Lena Nyrén.

  1. 1. Alice i Underlandet : - En komparativ analys av Lewis Carrolls originalversion och Susie Linns bilderbok

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Kristin Noord; Lena Nyrén; [2018]
    Nyckelord :Lewis Carroll; Susie Linn; adaption; Alice i Underlandet; bilderbok;

    Sammanfattning : I denna uppsats gör vi en komparativ analys av Lewis Carrolls (1865) originalversion Alice i Underlandet med en bilderboksversion av Susie Linn (2015). Syftet är att undersöka vad som skett efter att en adaption har genomförts från kapitelbok till bilderbok. LÄS MER

  2. 2. Kommunikation och begreppsförståelse : vilken inverkan olika former av kommunikation kan ha för elevernas matematiska begreppsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Anton Karlsson; Lena Nyrén; [2017]
    Nyckelord :mathematics; oral communication; written communication; conceptual knowledge; mathematical language; matematik; muntlig kommunikation; skriftlig kommunikation; begreppsförståelse; matematiskt språk;

    Sammanfattning : Kommunikation sker i alla sociala sammanhang och inom skolans värld är den av betydelse för elevernas kunskapsutveckling. Med en systematisk litteraturstudie var syftet att undersöka vad forskningen säger att den muntliga och skriftliga kommunikationen kan ha för inverkan på elevernas matematiska begreppsförståelse och begreppsanvändning i grundskolan. LÄS MER

  3. 3. Den betydelsefulla högläsningen : Hur ser förskollärare på högläsning som en del i det pedagogiska arbetet?

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk och litteratur, SOL

    Författare :Anna-Lena Nyrén; Sofie Holgersson; [2014]
    Nyckelord :Högläsning; Förskola; Förskollärare; Språkstimulans; Boksamtal;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning har varit att undersöka hur högläsning kan användas i det pedagogiska arbetet i förskolan och hur förskollärare i den aktuella studien tänker om högläsningen som en språkstimulerande aktivitet. Vi har använt oss av följande frågeställningar: Hur kan högläsning användas i det pedagogiska arbetet i förskolan? Vilka föreställningar kan pedagoger i förskolan ha om högläsning som en språkstimulerande aktivitet? För att få svar på dessa frågor har vi använt oss av en kvalitativ metod. LÄS MER