Sökning: "Lennart Maria"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Lennart Maria.

  1. 1. Individens subjektiva upplevelse av natur och dess förhållande till psykisk hälsa

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Maria Lennartsson; [2021]
    Nyckelord :nature; mental health; natur; psykisk hälsa;

    Sammanfattning : I den här studien undersöktes olika människors upplevelse av olikatyper av natur. Upplevelserna kopplades till psykisk hälsa genomteorin om känslan av sammanhang (KASAM) och en hälsoteoriutformad av Lennart Nordenfelt (1991). LÄS MER

  2. 2. Textens kulturella fostransuppdrag : Analys av läsbarheten i lärobokstexter för gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Emma-Maria Millerfelt; Sanna Gustavsson; [2013]
    Nyckelord :läroboksanalys; textanalys; sociokulturellt perspektiv; lärobokstexter; läsbarhetsanalys; läsbarhetsindex; lix; typografisk läsbarhet; autentiska texter; textkanonisering; vidgat textbegrepp; svenska; engelska; pedagogik;

    Sammanfattning : I denna studie analyseras åtta olika läroböcker som används på gymnasieskolor inom de gymnasiegemensamma skolämnena svenska och engelska utifrån dess texters svårighetsgrad. Syftet med följande studie är att studera huruvida läsbarheten i lärobokstexter är förankrade i forskning kring läsning och om den har en verklighetsförankring och autenticitet, vilket studeras utifrån ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Klassrumsdialog som kunskapsförhandling

    Kandidat-uppsats, Institutionen för svenska, retorik och journalistik

    Författare :Maria Linde; [2008]
    Nyckelord :klassrumsdialog; kunskapsförhandling; demokratisk undervisning; retorik;

    Sammanfattning : Det här är en uppsats om dialogisk undervisning. Lennart Hellspong som är professor i retorik vid Södertörns Högskola har under ett par års tid utvecklat en dialogmodell som Kunskapsförhandling. Jag har själv undervisats i formen och tycker det är ett bra sätt att tillgodogöra sig kunskap på. LÄS MER

  4. 4. Produktplacering i bloggar : en studie kring bloggar som effektiv marknadsföringskanal

    Kandidat-uppsats, Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

    Författare :Maria Mingo; [2008]
    Nyckelord :produktplacering; blogg; kommunikationsprocessen; word of mouth; stealth marketing;

    Sammanfattning : Titel:             Produktplacering i bloggar: En studie kring bloggar som effektiv marknadsföringskanal Författare:   Maria Mingo, Mälardalens Högskola Handledare: Lennart Haglund Kurs:            Kanditatuppsats i företagsekonomi, marknadsföring, distans   Nyckelord:   Blogg, produktplacering, Word of Mouth, effektivitet, påverkan, kommunikationsprocessen, viral marknadsföring, Stealth Marketing, associationer, kreativt medieval, uppmärksammande, bearbetning, konsumentbeteende       Problem:       Då de privata bloggarna i Sverige på senare tid getts mycket uppmärksamhet i media inte bara för deras växande besöksstatistik utan även för deras, i stor utsträckning, dolda kommersiella intentioner är detta ett fenomen intressant att undersöka utifrån ett marknadsföringsperspektiv.   Syfte:            I och med att bloggen är en mediekanal som ständigt växer i antal är syftet                    med denna uppsats att se vilken funktion bloggen uppfyller som marknadsföringskanal för produktplacering. LÄS MER

  5. 5. På återseende om 20 år? : En studie av HusmanHagbergs relationsmarknadsföring

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emma Anderberg; Maria Öhman; [2007]
    Nyckelord :Relationsmarknadsföring; sällanköpsmarknad; trygghet; kundlojaitet; kundnöjdhet;

    Sammanfattning : Svensk titel:  På återseende om 20 år?Hur hålls relationen mellan kund och företag vid liv på en sällanköpsmarknad?- en studie av HusmanHagbergs relationsmarknadsföringEngelsk titel:  Will we meet again in 20 years?How does the relationship between a customer and company survive on a “rarely buying market”? – a study of the relationship marketing of HusmanHagberg Författare:   Emma Anderberg och Maria ÖhmanFärdigställd:  2007Handledare:  Nazeem Seyed-MohamedAbstract:During recent years a focus on the development of good and long-term relationships with the customers has replaced the single transactions that which have been the goal when using traditional marketing methods. To succeed on a tough and competitive market it is important for companies to develop good and long-term relationship with their customers. LÄS MER