Avancerad sökning
Hittade 2 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Nyckeln till skolframgång för nyanlända elever. : En kvalitativ intervjustudie om inkludering i samhällkunskapsundervisningen ur ett interkulturellt perspektiv.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/HLK, ÄmnesforskningSammanfattning : Syftet med föregående undersökning är att öka kunskapen om hur samhällskunskapslärare inkluderar nyanlända elever i undervisningen samt vilka utmaningar som finns i arbetet med detta. Genom en kvalitativ forskningsintervju med fem grundskollärare i årskurs 4–6 har data samlats in och kategoriserats utifrån tre teman som är följande: Betydande faktorer för inkluderingsprocessen, didaktiskt förhållningssätt och läroplan samt vikten av nyanlända elevers tidigare bakgrund och erfarenheter. LÄS MER
2. Resan in i ett nytt utbildningssystem : En litteraturstudie om nyanlända elevers inkludering i Samhällskunskapsämnet för årskurs 4-6
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Didaktik i SamhällsämnenaSammanfattning : Studiens syfte är att utifrån forskning undersöka hur lärare kan arbeta för att inkludera nyan- lända elever i samhällskunskapsundervisningen för årskurs 4–6. För att få svar på frågeställ- ningarna i studiens syfte har en litteraturöversikt av forskning genomförts. LÄS MER