Sökning: "Leverantörsrelation"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade ordet Leverantörsrelation.

  1. 1. Identifiering och utvärdering av värdedrivare under komplexa tjänsteleveranser : En fallstudie av kollektivtrafikleveranserna vid Trafikförvaltningen, Region Stockholm

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Markus Gustavsson; [2023]
    Nyckelord :value drivers; value factors; service deliveries; customer value; value in use; Värdedrivande faktor; värdedrivare; tjänsteleveranser; kundvärde; användningsvärde;

    Sammanfattning : Offentligt upphandlade tjänster omsätter omkring 800 miljarder SEK per år och står för omkring 20% av Sveriges BNP. Offentlig upphandling av tjänster står för omkring 43% av alla offentligt upphandlade affärer vilket gör upphandling av tjänster en vanligare typ av affär än upphandling av produkter. LÄS MER

  2. 2. Underhåll och förbättring av leverantörsrelationer : En fallstudie på ett speditörföretag

    M1-uppsats, Jönköping University/JTH, Logistik och verksamhetsledning

    Författare :Oscar Lönnberg; Alice Hägnander; [2020]
    Nyckelord :Freight Forwarder; Supplier Relations; Supplier Segmentation; Interaction Model; Customer Relationship Management CRM ; Key Account Management KAM ; Speditör; leverantörsrelationer; leverantörssegmentering; interaktionsmodellen; Customer Relationship Management CRM ; Key Account Management KAM ;

    Sammanfattning : Syfte – En förstudie på fallföretaget identifierade ett problem som ledde till att syftet och frågeställningarna formulerades. Studien syfte innebär att undersöka hur underhåll av en leverantörsrelation kan påverka ett speditörföretag. LÄS MER

  3. 3. Digitalisering av kommunikation med leverantörer : En fallstudie av hur företag kan prioritera sina resurser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Julia Johansson; Emma Ivarsson; [2019]
    Nyckelord :Digitalisation; Digital communication; EDI; Supplier relationship; Digitalisering; Digital kommunikation; EDI; Leverantörsrelation;

    Sammanfattning : Digitalisering har med tiden fått en allt större betydelse och vikten av att företag utvecklas i takt med dess framväxt förväntas öka. En anledning till det är globaliseringen som bland annat medfört en ökad konkurrens. LÄS MER

  4. 4. Inköpsprocess och transportstrategi

    M1-uppsats, Mälardalens högskola/Innovation och produktrealisering

    Författare :Stapheen Sadllah; Mazen Riadh Muhammad; [2019]
    Nyckelord :JIT; Just-in-Time; inventory; transportation; purchasing; purchasing role; purchasing strategy; supplier relationship and Lean; JIT; Just-in-Time; lager; transport; inköp; inköpsrollen; inköpsstrategi; leverantörsrelation och Lean;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to identify how to implement a purchasing process in a small company and to investigate which means of transport is most suitable to use at the different delivery distances. The goal was divided into two research questions: • Research question 1: Which purchasing process and purchasing role should the company follow? • Research question 2: Which means of transport are most suitable to use in accordance with the needs of the company? The research method used to answer the goal and the research questions was a literature study and a case study. LÄS MER

  5. 5. Stärkt leverantörsrelation förbättrar framtiden : Inköp inom textilföretag i sportbranschen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Hanna Johannesson; Ulrika Mattzzon; [2018]
    Nyckelord :purchasing; sustainability; sourcing; supplier decisions; cost; B2B relations; network; inköp; hållbarhet; leverantörsval; kostnad; B2B relationer; nätverk;

    Sammanfattning : Textilbranschen är i ständig förändring där alltmer krav ställs på företag då industrin utgör en belastning på miljön genom produktionsprocesser och utsläpp. Därmed utgör det ett kritiskt läge där företagen måste ta dess ansvar i hållbarhetsfrågor som rör leverantör och produktion. LÄS MER