Sökning: "Lexical repetition"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Lexical repetition.

  1. 1. Detaljanalys av CELF-4 Repetition av meningar hos barn med svenska som första och andraspråk

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Henriikka Carolina Harinen; Mette Werner; [2023]
    Nyckelord :meningsrepetition; flerspråkighet; socioekonomisk status; vårdnadshavares utbildningsnivå; morfosyntaktisk förmåga; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Denna studie syftar till att analysera vilka typer av språkliga förändringar som barn med svenska som förstaspråk och barn med svenska som andraspråk gör på CELF-4 Repetition av meningar (RM). Utöver detta syftar studien till att undersöka om vårdnadshavarnas utbildningsnivå har en påverkan på barnens prestation. LÄS MER

  2. 2. När orden inte räcker till : En studie om ordförrådsutvecklande undervisning för elever med språkstörning

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Kristina Leo; Catrine Svensson; [2021]
    Nyckelord :Developmental Language Disorder; language-accessible learning environments; lexical networks; linguistic vulnerability; sociocultural theory; vocabulary teaching; Lexikala nätverk; ordförrådsutvecklande undervisning; sociokulturell teori; språklig sårbarhet; språkligt tillgänglig lärmiljö; språkstörning;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att bidra med kunskap om ordförrådsutveckling och dess främjande avseende elever med språkstörning, utifrån några lärares, speciallärares och skollogopeders beskrivningar. Elever med språkstörning utvecklar inte sina språkliga förmågor i samma takt som jämnåriga och utveckling av ordförrådet är ett vanligt svårighetsområde hos dessa elever. LÄS MER

  3. 3. Undervisning och intervention för lexikal och pragmatisk utveckling hos barn med språkstörning i språkförskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Stina Alfredsson; [2021]
    Nyckelord :Intervention; Ordförråd; Språkförskola; Språkstörning; Pragmatik;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att bidra med kunskap kring ordförrådsutvecklande undervisning i en svensk förskolekontext. Syftet är också att beskriva språkutvecklande undervisning med fokus på utveckling av ordförrådet hos barn med språkstörning på några språkförskolor. LÄS MER

  4. 4. Objektive Lesbarkeitsuntersuchungen oder sinnlose Formeln? : Eine Untersuchung von drei Methoden fürs Entscheiden der Lesbarkeit, appliziert auf zwei literarische Werke

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Sofia Åkerman; [2019]
    Nyckelord :Flesch-Reading-Ease; Herta Müller; Word Frequency; Lexical Repetition; Literature; Readability; Wortfrequenz; Wiederholung von Wörtern; Literatur; Lesbarkeit;

    Sammanfattning : I detta arbete undersöks två etablerade och en experimentell metod för bestämmande av läsbarheten hos texter. Metoderna undersöks genom att de appliceras på två litterära verk: Atemschaukel av Herta Müller och Berühre mich. Nicht. av Laura Kneidl. LÄS MER

  5. 5. Repetition och argumentation i samtida arabisk text

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Arabiska; Lunds universitet/Masterprogram: Språk och språkvetenskap

    Författare :Sam Carlshamre; [2012]
    Nyckelord :Repetition; Arabic rhetoric; Barbara Johnstone; Tahrir; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : This thesis examines a number of leaflets and political proclamations distributed in and around Cairos Tahrir Square in the early months of 2011. The theoretical frame work for the study is the claims made by Barbara Johnstone that arabic rhetorics - modern and classical - depend primarily on repetition (lexical coupling, paraphrase, parallelism) when construction an argument, and that this has far-reaching implications, ideologically and linguistically. LÄS MER