Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 127 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Automatisk lexikal textförenkling för personer med dyslexi : En anpassningsbar metod utifrån individers varierande språknivå

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Hanna Hugosson; [2024]
    Nyckelord :Lexikal förenkling; Dyslexi; textförenkling; automatiska synonymutbyten;

    Sammanfattning : För att kunna tillgängliggöra information till alla grupper i samhället behöver texter kun- na anpassas utifrån olika individers språkliga nivå. Idag används många gånger manu- ell textförenkling vilket är en väldigt resurskrävande metod. LÄS MER

  2. 2. Hej, tja, salam: En sociolingvistisk studie om kunskaper och attityder gentemot det arabiska språket hos icke-arabiskatalande ungdomar i Göteborg

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Anes Cherigui; [2023-09-06]
    Nyckelord :arabiska; ungdomar; Göteborg; sociolingvistik; Labov; Eckert;

    Sammanfattning : Jag undersöker i vilken utsträckning som Sveriges näst största språk sett till antalet förstaspråkstalare tagit plats bland ungdomar i mitt lokalsamhälle. Till hjälp har jag utformat två frågeställningar som rör språkkunskaper och attityder till arabiskan. LÄS MER

  3. 3. En studie av barns narrativa produktion : Berättelsestrukturer och lexikal variation i en flerspråkighetskontext

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Linda Nordenskjöld Narfström; [2023-02-10]
    Nyckelord :narrativ; berättelsestruktur; story grammar; kartläggning; förskola; flerspråkighet;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks hur några barn med finsk bakgrund skapar berättelser, och då särskilt med avseende på övergripande berättelsestrukturer och lexikal variation. Ett ytterligare syfte med undersökningen är att bidra till utprövningen av ett särskilt material för kartläggning av flerspråkiga barns narrativa förmågor – MAIN (Multilingual Assessment Instrument for Narratives). LÄS MER

  4. 4. Trilingual spoken word recognition : Interlingual competition from one or two non-target languages in a sentence context

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för tvåspråkighetsforskning

    Författare :Yulia Kashevarova; [2023]
    Nyckelord :trilingual speech processing; cross-linguistic competition; sentence context; BLINCS; BIA ;

    Sammanfattning : Persistent non-target language co-activation in spoken and visual language comprehension has been found both at the word-level and at the level of a sentence, although in the latter case, sentence bias has been observed to modulate the co-activation which can create lexical competition. In the case of trilingual speakers, both non-target languages may potentially compete with the third language (L3). LÄS MER

  5. 5. Ett akademiskt språkbruk : En jämförande studie av elevers produktiva akademiska ordförråd i kurserna svenska 3 och svenska som andraspråk 3 på gymnasiet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Ottilia Plomér Sundqvist; [2023]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; svenska; OVIX; token; ordtyper; nationella prov; akademiska ord; akademiskt skrivande; gymnasium;

    Sammanfattning : Idag förväntas gymnasieelever utveckla färdigheter i att skriva akademiska texter och använda ett akademiskt språkbruk. Tidigare forskning har undersökt elevtexter i kursen svenska 3 (SVE), men inte kursen svenska som andraspråk 3 (SVA). LÄS MER