Sökning: "Lgr11 lpo94"

Visar resultat 1 - 5 av 78 uppsatser innehållade orden Lgr11 lpo94.

  1. 1. 30 år av livsfrågor och undervisning : En studie av erfarna religionskunskapslärares upplevelse av förändringar inom livsfrågeundervisningen i grundskolans senare del

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Maya Andersson Fremén; [2024]
    Nyckelord :Livsfrågor; existentiella frågor; livsfrågeundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att förstå förändringar av elevers livsfrågor och lärares didaktiska val i livsfrågeundervisningen under de senaste 30 åren. Även lärarens förutsättningar och behov för undervisning av livsfrågor undersöks. LÄS MER

  2. 2. Sekulärt land med sekulär undervisning : Kristna traditioner i sekulär skola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Nikolaj Nielsen; Leunita Gashi; [2024]
    Nyckelord :Högtider; Icke-konfessionell; Kristen tradition; Religion; Religious education; Sekularism;

    Sammanfattning : I denna kunskapsöversikt problematiseras förståelsen för icke-konfessionell undervisning, så som den definieras och ser ut i den svenska skolan. I syftet att främja en likvärdig skola ska arbetet besvara följande frågeställningar: “Hur uttrycks idén om det sekulära Sverige i läroplanerna Lpo94, Lgr11, Lgr22?” och “Hur stämmer idén om det sekulära Sverige överens med skolverksamheten?”. LÄS MER

  3. 3. “De håller på med renar va?” : En analys av hur urfolket samerna representerats i skolans styrdokument mellan åren 1962 och 2022.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Peter Alsén; [2024]
    Nyckelord :Läroplan; Same; Sami; Sápmi; Skola; Styrdokument; Urfolk; Ursprungsbefolkning;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ innehållsanalys av Sveriges styrdokument för svensk grundskola, med fokus på samisk representation. Analysen är avgränsad till tidsperioden 1962-2022 då denna tidsperiod innefattar alla läroplaner för den obligatoriska allmänna grundskolan. LÄS MER

  4. 4. Dans som kulturell-, expressiv- och träningsform i idrottsämnet : En kvalitativ innehållsanalys av läroplaner mellan 1962 och 2022

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Hanna Gälbgjuter; [2023]
    Nyckelord :Culture dance; Curricula; Expressive dance; Physical education; Training dance; Expressiv form; Idrott och hälsa; Kulturell form; Läroplaner; Träningsform;

    Sammanfattning : Idrottsämnet i skolverksamheten innehåller mängder av olika aktiviteter. Bakgrunden till denna studie grundar sig i tidigare forskning som bekräftar att dansundervisningen kommer i skymundan för mer populära aktiviteter och bollspel. LÄS MER

  5. 5. Sakfrågor, begrepp och beslut på formuleringsarenan : – En kvalitativ intervjustudie med aktörer som medverkade vid utformning av kursplanen i Hem- och konsumentkunskap 2011.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Jan Isaksson; [2022]
    Nyckelord :Hem- och konsumentkunskap; HKK; Lgr11; formuleringsarenan; strukturreform;

    Sammanfattning : Bakgrund Den nu gällande kursplanen för Hem- och konsumentkunskap enligt Lgr11 ersatte 2011 den tidigare kursplanen enligt Lpo94, vilket innebar stora förändringar. Kännedom om de sakfrågor och begrepp och beslut som var centrala vid tillkomsten av kursplanen kan bidra till en bättre förståelse för dess utformning och innehåll. LÄS MER