Sökning: "Lgy 2011"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden Lgy 2011.

  1. 1. Kunskapskraven i praktiken : en studie av svensklärares uppfattningar om kunskapskraven i Lgy 11

    Master-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Isabelle Karlsson; [2019]
    Nyckelord :betygssättning; bedömning; likvärdighet; Lgy 11; Lpf 94; grading; assessment; equivalence; svenska språket; svenskundervisning; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att ge en bild av hur lärare upplever att kunskapskraven i svenska på gymnasienivå fungerar som arbetsredskap i deras dagliga arbete. Med lärares dagliga arbete menas planering, bedömning och betygssättning utifrån kunskapskraven. LÄS MER

  2. 2. Idrottslärares arbete med friluftsliv på gymnasiet : En undersökning om friluftslivsundervisningens förutsättningar ur ett läroplansteoretiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Jakob Sundblad; Daniel Bagge; [2018]
    Nyckelord :friluftsliv; friluftslivsundervisning; idrott och hälsa; gymnasiet; idrottslärare;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte: Syftet med studien är att ta reda på hur lärare undervisar i och arbetar med praktiska och teoretiska bedömningstillfällen i friluftsliv i idrott och hälsa 1 på gymnasiet. Studien ämnar undersöka hur lärarna upplever arbetet med styrdokumentet och om lärarna kan utläsa vilket lärande som ska ske i friluftslivsundervisningen? Frågeställningar: Vad får elever lära sig i friluftsliv i kursen idrott och hälsa 1? Vilka metoder används för att bedöma elever? Upplever lärare att de har förutsättningar för att bedriva friluftslivsundervisning? Metod: Insamlingen av empiriskt material utgick från en webbaserad enkätundersökning med 51 responderande lärare i idrott och hälsa. LÄS MER

  3. 3. Entreprenörskapets, Företagandets och det Innovativa tänkandets Läroplansdidaktik (EFID) i Gymnasieskolan : En fallstudie av Sveagymnasium

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Charlotte Glassér; [2017]
    Nyckelord :Didaktisk analys; Entreprenörskap; företagande och innovativt tänkande i gymnasieskolan; EFI Lgy 2011 ; Förändringsarbete i skolan; Gymnasieutbildning; Läroplan för gymnasieskolan; Lgy 2011;

    Sammanfattning : År 2010 fick Sverige en ny skollag för grund- och gymnasieskolan och år 2011 kom dess relaterade nya läroplaner. I styrdokumenten för gymnasieskolan formuleras och betonas starkt ”entreprenörskap, företagande och innovation”, som politiska utbildnings- och lärandemål, vilka ska genomsyra alla utbildningsår och ämnen. LÄS MER

  4. 4. Nationalism i skolans  styrdokument : En analys av nationalism i styrdokumenten för den frivilliga skolformen  i  Sverige 1935-2011

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Philip Molin-Wilkinson; Roger Edrenius; [2017]
    Nyckelord :Nationalism; Swedish curriculum; Imagined communities; Etno-symbolism; Higher education;

    Sammanfattning : Curriculums define what a nation deems as valuable skills and values to be taught to the young individuals that will be entering society. The aim of this study is to analyse which type of nationalism that can be found in Swedish curriculums for higher education from 1935-2011 and how the nationalism is expressed. LÄS MER

  5. 5. Bedömningsarbetets konstanta föränderlighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Peter Lindström; Magnus Ljungberg; [2017]
    Nyckelord :Bedömning; Gy 11; Kunskap; Lgy 70; Lpf 94; Samhällskunskap;

    Sammanfattning : The key aspects of this essay highlight changes in the Swedish curriculum from 1970-2011, and how the practice of assessment has developed subsequently. The question we asked was ‘how the assessment practice has changed through the curriculum from 1970-2011 for Swedish teachers in upper secondary school, on the subject of social science?’ The study of change might help us to foresee the future and give us new insights about changes to come and what or whom might create the need for it. LÄS MER