Sökning: "Lgy11"

Visar resultat 16 - 20 av 99 uppsatser innehållade ordet Lgy11.

  1. 16. “Det ska kännas demokrati också” : - Om utmaningen att lyckas med samhällskunskapsundervisning på distans under covid-19

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Caroline Wendle; John Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Covid-19; demokrati; demokratifostran; didaktik; didaktiska triangeln; distansundervisning; fostran; fostransuppdraget; förändring; gymnasieskolan; kunskap; Lgy11; lärande; läraruppdrag; omställning; samhällskunskap; skola;

    Sammanfattning : På grund av covid-19-pandemin så övergick svensk gymnasieutbildning till att bedrivas på distansunder en period mellan den 18:e mars 2020 och juni 2020 år. Att hela den svenska gymnasieskolan bedrev undervisning på distans är en unik händelse i svensk utbildningshistoria. LÄS MER

  2. 17. Litteraturens legitimeringar i litteraturhistoriska läromedel : En brukstextanalys av två läromedel för gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Magnus Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :legitimering; litteraturhistoria; litteratursyn; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte är att studera hur litteraturhistoriska läromedel i svenska för gymnasiet legitimerar de litterära verk och författarskap de omfattar, samt även vilken litteratursyn de legitimerar. En brukstextanalytisk metod tillämpas för att studera läromedlens innehållsliga mönster, dess teman och propositioner. LÄS MER

  3. 18. Transfereringsmöjligheter mellan skönlitteratur och spelfilm : en undersökning om läromedels och lärares attityder gällande spelfilmens plats i svenskundervisningen på gymnasiet

    Master-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Norah Jonsson; Elisabet Wikander; [2021]
    Nyckelord :Transfer of Knowledge; Transfer; Movies in Upper Secondary School; LGY11; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka styrdokumentens hierarkisering av skönlitteratur som gör att spelfilm ofta hamnar i skymundan i svenskundervisningen. Audiovisuell underhållning så som film är vanligt i gymnasieelevers vardag och bör därför inkluderas mer i kunskapskrav än vad som görs idag. LÄS MER

  4. 19. Demokratiuppdraget i Lgy70, Lpf94 och Lgy11 -Från nation och gemenskap till demokratiska rättigheter och skyldigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Marcus Lundkvist; [2020]
    Nyckelord :Democratic mission; democracy; upper secondary school; Sweden; curriculum; curriculum theory; didactic;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to study how the Swedish school’s democratic mission is expressed within three different curriculas from the Swedish upper secondary school aswell as what expectations the democratic mission put on the teachers. The study’s central purpose is centered around the following questions: "How is the school’s democratic mission expressed in Lgy70, Lpf94 and Lgy11?", "What kind of similarities and differences are there in the democratic mission between Lgy70, Lpf94 and Lgy11?" and "What expectations are put on the teacher from the democratic mission in Lgy70, Lpf94 and Lgy11?". LÄS MER

  5. 20. Läromedelsanalys : En analys av fyra läromedel i svenska med fokus på grammatik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ellen Geite; [2020]
    Nyckelord :Grammatik; Kvalitativ text-och innehållsanalys; LGY11; LGR11; Läromedelsanalys; Produktorienterad analys; Svenska;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur fyra läromedel på gymnasier ser ut angående momentet grammatik genom att beakta deras innehåll, elevers förkunskaper från grundskolan och LGY11s kunskapskrav. Den metod som användes för att besvara forskningsfrågorna var en kvalitativ komparativ metod och för att kunna genomföra läromedelsanalysen användes en kvalitativ text- och innehållsanalys. LÄS MER