Sökning: "Lgy11"

Visar resultat 21 - 25 av 99 uppsatser innehållade ordet Lgy11.

  1. 21. "En pedagogisk fuling" : svensklärares syn på bedömning av multimodala texter

    Master-uppsats, Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteterna; Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Martin Klinge; Hanna Söderberg; [2020]
    Nyckelord :multimodala texter; bedömning; läroplansteori; multiliteracies; Cultural-Historical Activity Theory; gymnasieskolan; svenskämnet; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att klargöra vad som försvårar svensklärares bedömning av multimodala texter eftersom bristfällig bedömning hämmar elevernas möjligheter att utveckla sin digitala kompetens och exkluderar elevernas textvärldar. För att undersöka lärarnas bedömningssvårigheter intervjuade vi sex svensklärare på gymnasienivå angående deras bedömningsstrategier. LÄS MER

  2. 22. Poesidelen – Om litteraturstudiets kunskapsbegrepp från Lgy70 till Lgy11

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteterna

    Författare :Mattias Lindh; [2020]
    Nyckelord :kunskapsbegrepp; läroplansteori; litteratur; litteraturstu- dium; svenska; gymnasieskolan; hermeneutik; Lgy70; Lpf94; Lgy11; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Denna uppsats tecknar hur kunskapsbegrepp av olika slag med avseende på litteraturstudiet inom svenskämnet har konstruerats genom läro-, ämnes- och kursplaner från och med 1970 års läroplan för gymnasieskolan fram till och med den från 2011. Genom att i en närläsning tillämpa idealty- piska begrepp från läroplansteorin visas det hur litteraturen fyllt ett antal olika funktioner under 1900-talets andra hälft. LÄS MER

  3. 23. Utvecklande läsningar : Självinsikt och insikter om andra människor genom arbete med skönlitteratur och annan fiktion i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Magnus Axelsson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att undersöka vad en litteraturundervisning i svenskämnet på gymnasiet menad att hjälpa elever att utveckla självinsikt och insikter om andra människors liv och levnadssituationer kräver för förutsättningar. I studien undersöks också vilka metoder som går att använda för att uppnå detta syfte. LÄS MER

  4. 24. Spela måttfullt -En multimodal genreanalys av nätcasinons lockelser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jerry Eriksson; [2020]
    Nyckelord :Sociosemiotik; multimodalitet; semiotiska resurser; genreanalys; spelreklam;

    Sammanfattning : Reklam är idag en självklar del i samhället och med teknologin som idag finns har den digitala marknadsföringen tagit en allt större plats. Ett område inom reklam som under de senaste åren ökat kraftigt är spelreklam. LÄS MER

  5. 25. ”Vi sitter fortfarande med boll och ring” : En intervjustudie om gymnasielärares uppfattningar om grammatikundervisningen i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Emma Galuschin; [2020]
    Nyckelord :Grammatik; grammatikundervisning; genrepedagogik; funktionell grammatik; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Eftersom grammatik har fått en mer framskriven plats i svenskämnets läroplan i och med Lgy11 än i den tidigare läroplanen syftar denna studie till att belysa svensklä-rares uppfattningar om sin egen grammatikundervisnings innehåll, utformning och legitimering i svenskämnet i gymnasieskolan. För att uppnå syftet har datain-samlingen gjorts genom halvstrukturerade intervjuer med sex svensklärare på fem gymnasieskolor i Mellansverige. LÄS MER