Sökning: "Librarian education"

Visar resultat 1 - 5 av 134 uppsatser innehållade orden Librarian education.

  1. 1. Vilka effekter har utomhusundervisning i naturvetenskap på elevers lärande? : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Ljungkvist; Lova Lorentzon; [2024]
    Nyckelord :Utomhusundervisning; naturvetenskap; grundskola;

    Sammanfattning : Syftet med kunskapsöversikten är att analysera, sammanställa och redogöra för forskning kring utomhuspedagogik i naturvetenskap. Detta undersöks genom att ta reda på vad forskning inom utomhuspedagogik i naturvetenskap kännetecknar i årskurserna 1-6. Vidare undersöks även om sådan undervisning bidrar positivt till elevernas lärande. LÄS MER

  2. 2. Skolbiblioteksarbete och BoI-utbildningen : Hur förberedda är skolbibliotekarier för sin yrkesroll?

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jenny Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Skolbibliotek; skolbibliotekarie; BoI-utbildning; kompetens; kompetensutveckling; transferproblematik; professionsteori;

    Sammanfattning : This thesis examines school librarians’ experience regarding on how their education prepares them for the actual profession. The method used in this thesis is qualitative interviews with six school librarians. LÄS MER

  3. 3. Tillgången till skolbibliotek som tolkningsfråga. : En studie av hur grundskolerektorer tolkar skollagen och betydelsen det har för skolbiblioteksverksamheten.

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Monica Zetterberg; [2023]
    Nyckelord :School library; Primary school principals; School librarian; Structuralism; Agency; Skolbibliotek; Grundskolerektorer; Skolbibliotekarie; Strukturalism; Aktörskap;

    Sammanfattning : The purpose of this master's thesis is to contribute with knowledge about how elementary school principals interpret of the School Act chapter 2, section 36§, which states that students in primary school, primary special school, special school, Sami school, upper secondary school and upper secondary special school must have access to school libraries. It explores the school principals perceptions of how the school library contribute to the education structure of their school in general and how their interpretation of the law impacts how the library operation is designed. LÄS MER

  4. 4. Lätt för den som har det svårt underlättar för alla : En kvalitativ studie om relationen mellan folkbibliotekarier och funktionsnedsatta användare angående makt, tillgänglighet och begreppsanvändning

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskap

    Författare :Elin Tingsdal; Sandra Dyrell Englin; [2023]
    Nyckelord :Disability; disability accommodation; accessibility; public libraries; power; authority; library- and information science; prioritized groups; Funktionsnedsättning; anpassning; tillgänglighet; folkbibliotek; makt; auktoritet; bibliotek- och informationsvetenskap; prioriterade grupper.;

    Sammanfattning : According to the Swedish library law from 2013 it is the duty of the library to prioritize diverse groups. These minorities include people who speak other first languages than Swedish, the Swedish national minorities, children and adolescents and people with disabilities. People with disabilities is the focus of this study. LÄS MER

  5. 5. Investigating The Greek Higher Education Gender Equality Policy Landscape Under an Enhanced Critical Frame Analysis Lens

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Umeå centrum för genusstudier (UCGS)

    Författare :Stavroula Sant-Geronikolou; [2023]
    Nyckelord :gender equality; critical frame analysis; WPR analysis; Greek universities; gender equality plans; neoliberalism; new managerialism; gender mainstreaming; counterhegemonic librarian;

    Sammanfattning : Despite the existence of a formalized set of EU strategies, problems seem to abound when it comes to the implementation of Gender Equality policies in universities. Specifically in the Greek context, the potential of GEPs to generate institutional and cultural change is highly contested. LÄS MER