Sökning: "Life skills knowledge"

Visar resultat 16 - 20 av 369 uppsatser innehållade orden Life skills knowledge.

  1. 16. Digitala verktyg i svensk kommunal grundskola- skillnad mellan stad och landsbygd? : DEN GEOGRAFISKA PLATSENS BETYDELSE FÖR ARBETET MED DIGITALA VERKTYG I UNDERVISNINGEN

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Katrin Friman; [2023]
    Nyckelord :Interdisciplinary design; child and youth studies; schools geographic place; ICT education; municipal primaryschool; mixed- methods;

    Sammanfattning : The studys purpose has been to investigate similarities and differences in access to digital tools in Swedish municipal primary school dependent if the scools geographic place is in a bigger town or on the countryside. One of the studys research questions has been to investigate if it´s possible to discover any differences current the teachers attitudes and the pupils use of them in education dependent the schools geograpich place. LÄS MER

  2. 17. Augmented Reality-spel för att motverka social isolering

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Egil Österlind; Axel Ingelsson Fredler; [2023]
    Nyckelord :Augmented Reality; Intellectual Disability; Autism; Development of social interactions; Adult individuals; Social isolation; Augmented Reality; Intellektuell funktionsnedsättning; Autism; Utveckling av sociala interaktioner; Vuxna individer; Social Isolering;

    Sammanfattning : hälsotillstånd. Individer med intellektuell funktionsnedsättning, autism, eller båda nedsättningar, har ofta högre risk att hamna i social isolering än individer utan dessa funktionsnedsättningar. LÄS MER

  3. 18. Erfarenhet läker inte alla sår : Sjuksköterskans erfarenhet av att vårda patienter med svårläkta sår, en litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Institutionen för hälsovetenskap

    Författare :Hanna Lindgren; Rebecca Ridderskär; [2023]
    Nyckelord :Experience; holism; hard-to-heal wounds; nurse; person-centered care; Erfarenhet; holism; personcentrerad vård; sjuksköterska; svårläkta sår;

    Sammanfattning : Bakgrund: Svårläkta sår drabbar cirka två procent av Sveriges befolkning och tar stora resurser från vården där personalkostnaden är den största. Svårläkta sår har också en stor negativ påverkan på patientens livskvalitet i form av smärta, bundenhet till omläggningar och social isolering. LÄS MER

  4. 19. ”Hur förbereder jag mitt barn för den digitaliserade världen?” : Vårdnadshavares perspektiv på barns användning av digitala verktyg i hemmet och i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Malin Borgler; Emelie Odén; [2023]
    Nyckelord :Digital Literacy; Digital Tool; Parents’ Perceptions; Preeschool; Digital kompetens; digitala verktyg; förskola; vårdnadshavares uppfattning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om vårdnadshavares uppfattningar och förväntningar på barns användande av digitala verktyg, i hemmen och i förskolan. Detta gjordes genom semistrukturerade intervjuer med sju vårdnadshavare från en landsbygdskommun i Mellansverige. LÄS MER

  5. 20. Att vårda barn i livets slutskede – Sjuksköterskors upplevelser : En litteraturöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Linnea Hakanen; Emelie Östlund; [2023]
    Nyckelord :Children; end- of- life; experiences; family; nurse; palliative care; Barn; familj; livets slutskede; palliativ vård; sjuksköterska; upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund Det dör cirka 5 miljoner barn globalt varje år, Forskning och litteratur påvisade att sjuksköterskans kommunikativa förmåga med såväl barnet som dess familj är av central betydelse för att kunna tillämpa kvalitativ vård vid livets slutskede. Sjuksköterskors kunskaper och färdigheter var betydelsefullt för barnet och familjen vid vård av barn i livets slutskede. LÄS MER