Sökning: "Lifelong learning"

Visar resultat 11 - 15 av 190 uppsatser innehållade orden Lifelong learning.

  1. 11. En moderniserad arbetsrätt för sjuka arbetstagare

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Oskar Liss-Daniels; David Pigou; [2023]
    Nyckelord :Flexicurity; Trygghetsrådet TRR; Sysselsättningstrygghet; Inkomsttrygghet; Anställningstrygghet; AML; LAS; SFB; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte har varit att analysera hur anställnings- och inkomsttryggheten förändrats för sjuka arbetstagare efter införandet av Prop 2021/22:176 Flexibilitet, omställningsförmåga och trygghet på arbetsmarknaden. Sedan januari överenskommelsen där parterna beslutade om att arbetsmarknaden skulle moderniseras och bli mer flexibel har fokus på en ökad sysselsättningstrygghet framför anställningstrygghet tagit en allt större plats. LÄS MER

  2. 12. Företagskulturens egenskaper och lärande : En studie om medarbetares uppfattning med en jämförelse i tvärkulturell miljö

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Nicklas Ohlsson; Viktoria Tevell; Alice Borslöv; [2023]
    Nyckelord :Corporate culture; Cross-cultural; Formal learning; Non-formal learning; Informal learning; Cultural levels; Artifacts; Espoused Values; Cultural dimensions; Sweden; Spain; Organizational culture; Organizational structure; Företagskultur; Tvärkulturell; Formellt lärande; Icke formellt lärande; Informellt lärande; Kulturella nivåer; Beteende; Värdering; Kulturella dimensioner; Sverige; Spanien; Organisationskultur; Organisationsstruktur;

    Sammanfattning : Företagskultur har en betydande roll i hur ett företag ska bli framgångsrikt visar aktuell forskning. I föreliggande studie undersöks hur företagskulturen uppfattas av anställda och vilka olika lärande som används för att kommunicera och förmedla kulturen till medarbetare. LÄS MER

  3. 13. LIVSLÅNGT LÄRANDE I SLÖJD : EU:s åtta nyckelkompetenser i svensk, finländsk och åländsk slöjdundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Anna Häggblom; [2023]
    Nyckelord :key competences; lifelong learning; utbildningspolitik; kursplan; läroplan; nordisk jämförelse;

    Sammanfattning : Bakgrunden till denna studie var att EU:s rekommendation om åtta nyckelkompetenser för livslångtlärande är något som medlems länderna förhåller sig till vid utformning av utbildning. Syftet med undersökningen var att belysa hur nyckelkompetenserna kommer till uttryck i svensk, finländsk och åländsk slöjdundervisning. LÄS MER

  4. 14. Cooperative learning as a teaching approach that cultivates pupils’ language development and learning : A study of four teachers' use of cooperative learning in the subject of English

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Vera Listrup; [2023]
    Nyckelord :: Cooperative learning; language learning; Individual achievement; Sociocultural perspective;

    Sammanfattning : To operate in our modern society students’ education, need to contribute to lifelong learning by promoting desirable social interaction and improving the way in which people overcome difficulties and establishing relationships in different contexts. The present study sets out to examine the practice of cooperative learning for students' learning in the subject of English. LÄS MER

  5. 15. Inkluderande matematikundervisning i enlighet med Agenda 2030

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Jenny Levin; Ellinor Fält; [2023]
    Nyckelord :inclusion; mathematics; education; sustainability; inkludering; matematik; undervisning; agenda 2030; hållbarhet;

    Sammanfattning : The purpose of this paper is to determine how teachers in their future profession can provide an inclusive mathematics education, free from discrimination, in fulfilment of goal 4 (SDG 4) in the sustainable development goals in Agenda 2030. Goal 4 is to “Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all” (UN, 2022). LÄS MER