Sökning: "Lina Öberg"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Lina Öberg.

  1. 1. Ledarskapandet i korstrycket : Mellancheferna inom sektionen för barn och unga och deras ledarskapsprocess

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Tanja Öberg; Lina Alkner-Timner; [2019]
    Nyckelord :Leadership; management; constructing leadership; social services; child welfare; decision making; priorities; domain theory; critical realism; parallel process; social worker; code of ethics; professions identification.; Ledare; chef; skapa ledarskap; socialtjänst; individ- och familjeomsorg; sektionen för barn och unga; val; prioriteringar; domänteori; kritisk realism; parallellprocesser; socionom; etisk kod; professionsidentifikation.;

    Sammanfattning : Mellanchefer inom socialtjänstens sektion för barn och unga arbetar i en motstridig organisation. Mellancheferna blir länken som fogar samman politiskt fattade beslut med förvaltningens krav och förväntningar, personalgruppens behov och klienternas rätt till hjälp och stöd. LÄS MER

  2. 2. Mamma, mamma, barn : En studie med fokus på kvinnornas och familjerättssekreterarnas upplevelser av utredningsförfarandet kring faderskap och närståendeadoption i samkönad relation

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och psykologi

    Författare :Lina Öberg; Elinoré Lindahl; [2018]
    Nyckelord :Adoption; insemination; same-sex couples; parenting; social services; Närståendeadoption; insemination; samkönade; föräldraskap; familjerätt; faderskapsutredning; bemötande; socialtjänst;

    Sammanfattning : ABSTRACT In the year 2003 and 2005, several legislative changes were made to same-sex couples advantage. Among other things, lesbian couples were given the right to be tested as adoptive parents and the possibility of assisted reproduction through the county councils. LÄS MER

  3. 3. What Goes Around Comes Around - A Quantitative Study of Swedish Consumers’ Attitudes Towards Sustainable Consumption Models

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Lina Öberg; Michelle Bergsell; [2018]
    Nyckelord :Sustainable Consumption; Circular Economy; Shared Economy; Product- Service Systems; Environmental Concern; Business and Economics;

    Sammanfattning : Aim and Purpose: The aim with this thesis was to provide answers to the two research questions: “Which of the four consumption models (“Circular economy”, “Shared economy”, “Environmentally friendly”, and “Conventional”) do Swedish consumers prefer, in relation to different product markets and product categories?” and“Are there any distinctive demographic segments among consumers preferring a specific consumption model? In that case, which ones?”. The purpose of this thesis was to facilitate easier ways for consumers and practitioners to act more sustainably in the marketplace. LÄS MER

  4. 4. Kan gerillamarknadsföringsmetoder ha personligheter? En studie utifrån Dimensions of Brand Personality

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Lina Öberg; Ellen Frick; Simon Ekholm; [2017]
    Nyckelord :Marketing; Dimensions of Brand Personality; guerrilla marketing; brand personality; creative marketing; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: “Kan gerillamarknadsföringsmetoder ha personligheter? - En studie utifrån Dimensions of Brand Personality.” Seminariedatum: 2017-06-02 Kursnamn: FEKH29 - Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Simon Ekholm, Ellen Frick, Lina Öberg Handledare: Annette Cerne Nyckelord: Marknadsföring, Dimensions of Brand Personality, gerillamarknadsföring, varumärkespersonlighet, kreativ marknadsföring Syfte: Att undersöka om de olika gerillamarknadsföringsmetoderna kan associeras till någon speciell personlighet utifrån Jennifer Aakers teori om Dimensions of Brand Personality. LÄS MER

  5. 5. Det är insidan som räknas - eller? : En kvalitativ studie om den interna kommunikationen i förändringsarbetet med Skönsmomodellen

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Lina Einarsson; Elise Öberg; [2016]
    Nyckelord :Förändringskommunikation; organisationsförändring; intern kommunikation; kommunikation; sensemaking; meningsskapande; medarbetare; ledare.;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Förändringar är ett vanligt förekommande fenomen i dagens organisationer och en viktig roll i dessa organisationsförändringar är kommunikationen. Idag finns ett stort antal undersökningar kring organisationsförändringar med fokus på kommunikation, dock har dessa främst ett ledningsperspektiv. LÄS MER