Sökning: "Lina Kreku"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Lina Kreku.

  1. 1. GDPR i skolans värld : En kvalitativ intervjustudie om lärares arbete med elevers personuppgifter i relation till GDPR

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Lina Kreku; [2022]
    Nyckelord :GDPR; School; Teachers; Information culture; Information security; Personal data; Learning management system; GDPR; skola; lärare; informationskultur; informationssäkerhet; personuppgifter; skolplattform;

    Sammanfattning : This thesis investigates how Swedish teachers manage confidential information about their pupils in reference to the General data protection regulation (GDPR). The purpose of the study has been to understand the general and individual actions that are carried through to ensure that the key principles of GDPR are actualized in a school context. LÄS MER

  2. 2. Synliga eller osynliga? : En kvalitativ textanalys om hur Sveriges nationella minoritetsgrupper framställs i läroböcker för SO-ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johanna Huuhka; Lina Kreku; [2020]
    Nyckelord :Sveriges nationella minoritetsgrupper; samer; judar; tornedalingar; sverigefinnar; romer; läroböcker; andrafiering; följemeningar;

    Sammanfattning : Den här studien har haft som syfte att genom en undersökning belysa och beskriva hur Sveriges fem nationella minoritetsgrupper framställs i historia-, religions-, geografi- och samhällskunskapsböcker. Tidigare forskning inom fältet har konstaterat att fakta om Sveriges nationella minoritetsgrupper i läroböcker till stora delar är bristfällig och bygger delvis på schablonartade stereotyper. LÄS MER

  3. 3. Vem får vara med? : En studie om hur lärare tänker kring representation i valet av skönlitterär högläsningsbok i klassrummet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johanna Huuhka; Lina Kreku Johansson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den här studien har som syfte att undersöka hur lärare tänker kring representation i valet av skönlitterär högläsningsbok. Utöver styrdokumenten har lärare stor frihet att själva välja hur kunskapsinnehållet ska förmedlas. Detta  innebär att ett visst innehåll inkluderas och ett annat innehåll exkluderas. LÄS MER