Sökning: "Lina Petersson"

Visar resultat 11 - 15 av 25 uppsatser innehållade orden Lina Petersson.

  1. 11. Hållbart ledarskap : Begreppet i Sverige

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Lina Johansson; Lisa Myrnäs; Viktoria Petersson; [2018]
    Nyckelord :Sustainable leadership; leadership for sustainability; leadership; CSR; Hållbart ledarskap; ledarskap för hållbarhet; ledarskap; CSR;

    Sammanfattning : Trots att det finns indikationer att egenskaper som är vanligt förekommande bland svenska chefer kan relateras till aspekter som återfinns i studier om hållbart ledarskap finns det ingen forskning som undersöker denna typ av ledarskap i Sverige och bland svenska ledare. Syftet med denna studie är att beskriva det svenska hållbara ledarskapet. LÄS MER

  2. 12. “Så tänkte jag inte kemi då” : En kvalitativ studie om hur förskolans pedagoger talar om kemi i förskolans kontext

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lina Petersson; Malin Bengtsson; [2018]
    Nyckelord :Förskola; Kemi; Pedagoger; Socialkonstruktionism; Tolkningsrepertoar; Diskurspsykologi;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger i förskolan talar om kemi, vilket besvaras genom forskningsfrågan “Vilka tolkningsrepertoarer gällande kemi framträder i pedagogernas tal?”. Studien tar avstamp i ett problemområde där det finns en brist av forskning gällande kemi i förskolan. LÄS MER

  3. 13. Varumärkesimage eller kommunikation via sociala medier – vad har störst inflytande på konsumenter? : En studie kring hur stort inflytande varumärkesimage, elektronisk word-of-mouth samt opinionsbildare på sociala medier har på konsumenters attityder till varumärken inom klädbranschen.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Matea Blazevic; Lina Petersson; [2017]
    Nyckelord :Sociala medier; Varumärkesimage; eWOM; Opinionsbildare på sociala medier; Attityder till varumärken och Klädbranschen;

    Sammanfattning : Problemformulering: I vilken grad har varumärkesimage, elektronisk word-of-mouth samt opinionsbildare på sociala medier för inflytande på konsumenters attityder till varumärken inom klädbranschen? Syfte: Studiens syfte är att påvisa om det föreligger skillnader i inflytandet på konsumenters attityder till varumärken inom klädbranschen mellan varumärkesimage, elektronisk word-of-mouth samt opinionsbildare på sociala medier. Metod: Uppsatsen är utformad efter en kvantitativ forskningsstudie och bygger på en deduktiv ansats. LÄS MER

  4. 14. Vad är acceptabelt för en elev att säga i klassrummet? : En intervjustudie om paradoxerna i gymnasieskolans värdegrund

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Kristoffer Petersson; Lina Kaikkonen; [2013]
    Nyckelord :Implementering; demokratisk paradox; samhällskunskap; tolerans; värdegrund; GY11; närbyråkrat; gymnasielärare;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur fyra samhällskunskapslärare agerar i situationer där åsikter som går i strid med värdegrunden i Gy 11 kommer fram i klassrummet. De lärare som var med i undersökningen blev intervjuade och intervjuerna analyserades sedan med en hermeneutisk utgångspunkt, vilket innebär att vi inte gör anspråk på att få fram några generella resultat i det här arbetet. LÄS MER

  5. 15. Demokratin i läroböcker : En analys av vilka typer av demokrati som framställs i samhällskunskapsläroböcker för årskurs 7-9

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Kristoffer Petersson; Lina Kaikkonen; [2013]
    Nyckelord :Samhällskunskap; läroböcker; demokrati; demokratimodeller;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka och ta reda på vilka typer av demokrati framställs i avsnitten om demokrati i ett urval läroböcker i samhällskunskap avsedda för årskurs 7-9. De teorier, som är centrala i uppsatsen, är teorier kring demokratimodeller. LÄS MER