Sökning: "Lina Sandgren"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Lina Sandgren.

  1. 1. ”Google Translate är ju som det är” : En intervjustudie om lärares problematisering kring användandet av digitala översättningsverktyg.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Lina Sandgren; [2022]
    Nyckelord :translation; translanguaging; dictionaries; translation tools; digital translation; Swedish as a second language; Google Translate; översättning; translanguaging; lexikon; ordböcker; översättningsverktyg; svenska som andraspråk; Google Translate;

    Sammanfattning : This qualitative study aims to explore the ways in which digital dictionaries andmachine translation are being used to help students learning Swedish as a secondlanguage (L2). The study focuses on teacher’s reasoning for the use of these tools andthe problems they face in trying to implement the guidelines specified around the useof such tools in the Swedish curriculum. LÄS MER

  2. 2. Leva med bröstcancer & upprätthålla en normativ kvinnokropp : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Hälsohögskolan

    Författare :Elin Magnusson; Emma Persson; Sandgren Lina; [2021]
    Nyckelord :Breast cancer; experiences; feelings; suffering; Bröstcancer; känslor; lidande; upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Bröstcancer är den främsta dödsorsaken bland yngre kvinnor världen över. Insjuknande av bröstcancer i ung ålder kan ge konsekvenser som tidig menopaus, infertilitet och förändrat utseende vilket kan öka risken för psykisk ohälsa. Yngre kvinnor med bröstcancer kan uppleva livslidande, sjukdomslidande och vårdlidande. LÄS MER

  3. 3. Att fostra för effektivitet : en kritisk analys av den nya gymnasieskolans politiska underlag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Lina Sandgren; [2011]
    Nyckelord :gymnasieskola; kunskapsideal; demokrati; målrationalitet; effektivisering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utröna vilka värden som präglar den kunskaps- och samhällssyn som ligger till grund för den nya gymnasieskolan och vad dessa går att härleda till, samt diskutera vilka konsekvenser detta kan tänkas få ur ett vidare demokratiskt perspektiv.  Studien använder sig av en kvalitativ ideologikritisk metod, och finner sin teoretiska ansats i kritisk teori och Frankfurtskolans tankar kring det senmoderna samhällets möjligheter och begränsningar. LÄS MER