Sökning: "Lina Sandquist"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Lina Sandquist.

  1. 1. Livsviktig läsundervisning i f–1 : Mötet mellan styrdokument, läromedelsförfattare och lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Lisa Sandquist; Lina Siebing; [2019]
    Nyckelord :Läsundervisning; obligatorisk förskoleklass; läroplansteori; ramfaktorteori; dokumentinsamling; intervju; Reading instruction; compulsory preschool class; curriculum theory; framework factor theory; document collection; interview;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad införandet av obligatorisk förskoleklass innebär för läsundervisningen i årskurs f–1. Studiens teoretiska ram utgår från läroplans- och ramfaktorteorin. LÄS MER

  2. 2. Svensklärares digitala kompetens : Undervisning i ett källkritiskt förhållningssätt i årskurs 3-4

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Lina Siebing; Lisa Sandquist; [2019]
    Nyckelord :Digital competence; TPACK; source-critical approach; scaffolding; observation; interview; Digital kompetens; TPACK; källkritiskt förhållningssätt; stöttning; observation; in- tervju;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka tre lärares digitala kompetens i arbetet med att utveckla ett källkritiskt förhållningssätt hos elever i årskurs 3–4. Den teoretiska ut- gångspunkten för studien är den sociokulturella teorin och studiens variant av TPACK-modellen som föreställer lärares digitala kompetens. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers tankar kring och utformande av skönlitterär undervisning - en jämförelse skolår emellan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Madelene Nyström; Lina Sandquist; [2010]
    Nyckelord :skönlitteratur; samtal; läsning; skolår; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att få en bild av eventuella skillnader när det gäller pedagogers syn på det skönlitterära arbetets roll i olika skolår. I vårt syfte ingick även att undersöka om man i praktiken kan se tecken på ett snävt synsätt när det gäller litterärt arbete relaterat till elevers ålder såsom vi har tolkat det uttrycks implicit i den svenska kursplanen. LÄS MER