Sökning: "Lina Wiberg"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Lina Wiberg.

  1. 1. En studie om förskollärares deltagande i och syn på barns fria lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lina Ejdebäck; Sara Wiberg; [2023]
    Nyckelord :Förskollärare; förskola; deltagande förskollärare; fri lek; kunskapsutveckling.;

    Sammanfattning : Inledning Den fria leken har en stor betydelse för barns utveckling eftersom det är barnen som får styra riktning och innehåll i leken. Genom att vara en deltagande och stöttande förskollärare kan det leda till att leken fortgår och barnens kognitiva förmåga kan utvecklas (Weldemariam Tigistu2014, ss. 234-235). LÄS MER

  2. 2. Motivation i matematik ur lärares synvinkel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lina Hallin; Åsa Wiberg; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Proveniensprincipen i den verksamhetsbaserade arkivredovisningen

    Magister-uppsats, Institutionen för ABM

    Författare :Lina Wiberg; [2012]
    Nyckelord :Archival theory; the Principle of Provenance; standards; activity-based archival description; RA-FS 2008:4; Arkivteori; proveniensprincipen; standarder; verksamhetsbaserad arkivredovisning; RA-FS 2008:4;

    Sammanfattning : In this essay I seek to examine how the Principle of Provenance can be discerned in the new activity-based wayof establishing an archival description. In which terms do authors of reports and works about archival descriptionspeak about provenance. LÄS MER

  4. 4. Barnbokens dilemma - både och eller antingen eller? : om pedagogik och estetik i den polemiska barnboksdebatten

    Kandidat-uppsats, Institutionen för genus, kultur och historia

    Författare :Lina Wiberg; [2010]
    Nyckelord :barnlitteratur; Lennart Hellsing; Ulf Stark; pedagogiska intentioner; estetiska preferenser; barnboksdebatt;

    Sammanfattning : The discussion on whether the aesthetics or the pedagogy of children´s literature is the most important trait of the genre has been going on for quite some time. As children´s literature rose from a will to educate it is argued that pedagogy is forever imbued in the literature that addresses the child as its main reader. LÄS MER