Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 573 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "Om vi inte gör trasmattor i framtiden är det ren dumhet": En etnologisk studie av vävd betydelse och tradition

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för etnologi

    Författare :Tove Lindén; [2024]
    Nyckelord :trasmattor; rag rugs; textilt hantverk; textile craft; tradition; textilt arv; textile inheritance; material culture; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to study rag rugs as a textile object and how people create meaning with rag rugs focusing on tradition and memory. The thesis is based on a contemporary research material consisting of answers from a survey and interviews containing people’s thoughts and experiences around rag rugs. LÄS MER

  2. 2. ”Trygghet, trygghet, trygghet går före allt.” : En kvalitativ studie om hur de trygga relationerna i förskolan påverkar barns utforskande under leksituationer.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Julia Håkansson; Emma Lindén; [2024]
    Nyckelord :Attachment; Security; Secure relationships; Attachment theory; Attachment hierarchy; Insecure relationships; Children s needs; Secure base; Safe haven; Strategies; Children; Preschool teacher; Anknytning; Trygga relationer; Trygghet; Anknytningsteorin; Anknytningshierarki; Otrygga relationer; Barns behov; Trygg bas; Säker hamn; Strategier; Barn; Pedagoger; Förskollärare;

    Sammanfattning : När barn börjar i förskolan kan det innebära en stor omställning där barnen får möjligheter till att skapa nya relationer. Relationerna som utvecklas i förskolan kommer att ligga till grund för barns välbefinnande. LÄS MER

  3. 3. Musiken- ett guldkorn i undervisningen? : -Några pedagogers syn på musik som pedagogiskt verktyg i anpassad grundskola, inriktning ämnesområde.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Malin Wallin; Charlotte Lindén; [2024]
    Nyckelord :Special needs elementary school; participation; communication development; music; pedagogical tool;

    Sammanfattning : Expected knowledge contribution Expected knowledge contribution of the study is to visualize educators' perceptions of how they use music as a pedagogical tool and how they describe that it affects students' communication development. The study is also expected to contribute with knowledge about the importance of using music as a multimodal means of communication in special needs primary school Aim and research questions The purpose of this study is to visualize some educators' perceptions of how music as a pedagogical tool is used to contribute to communication development among students in special needs elementary school with a focus on subject area. LÄS MER

  4. 4. Vårdande av patienter inom palliativ omvårdnad : En allmän litteraturöversikt ur sjuksköterskors perspektiv

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Sarah Kvitle-Rönnberg; Matilda Lindén; [2024]
    Nyckelord :Care relationships; challenges; communication; experiences; literature review; Allmän litteraturöversikt; erfarenheter; kommunikation; utmaningar; vårdrelationer;

    Sammanfattning : Bakgrund: Palliativ omvårdnad bör utföras utifrån en humanistisk helhetssyn med utgångspunkt i att upprätthålla livskvalitet och autonomi. Patienter och anhöriga eftersträvade välfungerande kommunikation och stöd för att kunna förberedas inför döden och lindra lidande. LÄS MER

  5. 5. Covid-19: Studiemotivator för vissa, distraktion för andra? : En kartläggning av vilka faktorer som gör att en skola hade en bättre eller sämre utveckling under covid-19 pandemin i form av elever som tog examen i utsatt tid för yrkesprogrmen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Gustav Lindén; [2024]
    Nyckelord :Covid-19; distansundervisning; gymnasium; avhopp; examen;

    Sammanfattning : Den här studien är ämnad att kartlägga vilka faktorer som associeras med att en skolahanterade distansundervisningen bättre eller sämre baserat på den andel elever somklarade av skolan på utsatt tid. Studien gjordes genom att undersöka vilka faktorer somskulle kunna tänkas associeras med ett bättre eller sämre studieresultat och utifråndessa göra hypoteser om vad som kommer göra att en skolla associeras med ett bättreeller sämre studieresultat. LÄS MER