Sökning: "Linda Agrell"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Linda Agrell.

  1. 1. Framgångsfaktorer i undervisningen En fenomenografisk studie av vad som bidrar till kunskapsutveckling och välmående, enligt elever med NPF

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Linda Agrell; Magdalena Lundstedt Nordén; [2023-02-16]
    Nyckelord :fenomenografi; NPF; framgångsfaktorer; kunskapsutveckling; välmående; inkludering;

    Sammanfattning : Skolans uppdrag är att erbjuda en likvärdig utbildning och uppväga skillnader i elevers förutsättningar med hjälp av tillgänglig lärmiljö, extra anpassningar och särskilt stöd. Elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) uppvisar sämre mående och måluppfyllelse än övriga elever. LÄS MER

  2. 2. Är inkluderande undervisning kompatibel med stödinsatser? En multipel fallstudie på två 1-9 skolor kring stödinsatser i matematik och dess inkluderingsaspekt

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Linda Agrell; Barbro Andersson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund: I styrdokumenten framgår det tydligt att elever har rätt till extra anpassningar och särskilt stöd, samtidigt som de har rätt att delta i en inkluderande utbildning (Svenska Unescorådet, 2006; UNICEF, 2009; SFS 2010:800). Stödinsatser sker vanligast utanför klassens ram (Asp-Onsjö, 2006), vilket kan upplevas som en motsättning mellan de båda rättigheterna. LÄS MER

  3. 3. Det måste få vara lite klurigt, fröken! En fallstudie där en lärare möter elever i årskurs 5, som tidigt nått målen i matematik.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Linda Agrell; Erica Dahlén; [2009]
    Nyckelord :specialundervisning; matematik; särskilt stöd; beg;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning är att få inblick i hur en lärare ger utvecklingsstöd till elever somtidigt nått målen i matematik.Många lärare säger att det är resurser som saknas för att ha möjlighet att utmana elever somtidigt har nått målen i matematik (Pettersson, 008). LÄS MER