Sökning: "Linda Andersson"

Visar resultat 16 - 20 av 228 uppsatser innehållade orden Linda Andersson.

  1. 16. Övergången mellan förskola och förskoleklass : en kvantitativ studie om betydelsen av kontinuitet vid förskoleklassens mottagande av elever i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Linn Andersson; Maria Fredriksson; Linda Vincent; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien tar sin utgångspunkt i övergångar mellan förskola och förskoleklass med fokus på begreppet kontinuitet och dess betydelse för mottagandet av elever i behov av särskilt stöd. Övergången kan ses som ett möte mellan två skolformer med möjlighet för informationsutbyte, inte minst rörande elever i behov av särskilt stöd, elever som inte fått någon tydlig plats i tidigare forskning rörande mottagandet i förskoleklass. LÄS MER

  2. 17. Har supplementering av vitamin D effekt på depression hos vuxna? En systematisk litteraturöversikt av randomiserade, placebo-kontrollerade studier

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för medicin

    Författare :Linda Andersson; Gabrielle Winther; Therese Alm; [2021-08-09]
    Nyckelord :Kalcitriol; vitamin D; depression; supplementering; Calcitriol; supplementation;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Har supplementering av vitamin D effekt på depression hos vuxna? - En systematisk litteraturöversikt av randomiserade, placebo-kontrollerade studier Författare: Linda Andersson, Gabrielle Winther, Therese Alm Handledare: Linnea Bärebring Examinator: Anna Winkvist Linje: Dietistprogrammet, 180/240 hp Typ av arbete: Självständigt arbete i klinisk nutrition, 15 hp Datum: 2021-03-31 Bakgrund: Depression är en av våra stora folksjukdomar och drabbar människor i alla åldrar. Med mer än 264 miljoner drabbade i världen är depressionssjukdomar en av de vanligaste orsakerna till ohälsa, produktivitetsbortfall och arbetsoförmåga. LÄS MER

  3. 18. Gamla hundar kan lära barn att sitta : En kvantitativ och kvalitativ analys av hur levande djur i förskolans verksamhet motiveras och organiseras

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Felicia Andersson; Linda Lindgren; [2021]
    Nyckelord :Didaktik; Förskola; Enkät; Tematisk textanalys; Posthumanism; Djur.; Dyr; Barnehage;

    Sammanfattning : Djur som kunskapsområde har en plats i förskolan och uppmärksammas i förskolans läroplan; varje barn ska ges förutsättning att utveckla kunskaper om djur och natur. Syftet med vår studie var att öka kunskapen om hur förskolans pedagoger motiverar inkludering av levande djur i förskolans verksamhet och i den didaktiska planeringen. LÄS MER

  4. 19. Att vårda vid livets slut : En allmän litteraturöversikt om sjuksköterskans upplevelse av att vårda i livets slutskede på sjukhus

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för hälsovetenskap; Högskolan Kristianstad/Avdelningen för folkhälsovetenskap

    Författare :Ellen Andersson; Linda Denckert; [2021]
    Nyckelord :Sjuksköterska; livets slutskede; palliativ omvårdnad; upplevelse; sjukhus;

    Sammanfattning : Bakgrund: Inledningsvis beskrivs den palliativa vårdens historia och dess utveckling sedan 1900-talet. Palliativ vård utgår ifrån fyra hörnstenar som är symtomlindring, samarbete, kommunikation och relation samt stöd till närstående. LÄS MER

  5. 20. Gemensamt, värdefullt och viktigt : En kvalitativ studie om kollegiala lärandets betydelse vid bedömning i särskolan med inriktning ämnesområden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Anna-Erika Andersson; Linda Edberg; [2021]
    Nyckelord :Svårt; bedömning; gemensam reflektion; organisation; kompetenshöjning; formativ;

    Sammanfattning : Att arbeta i särskolan med inriktning ämnesområden upplevs som komplext och svårt, framför allt när kunskapsbedömningar ska göras. Syftet med den här studien är därför att öka förståelsen och bidra med kunskap om det kollegiala lärandets betydelse vid bedömning utifrån några lärares erfarenheter och upplevelser. LÄS MER