Sökning: "Linda Dahl"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Linda Dahl.

  1. 1. Rosa prinsessa eller blå superhjälte? : En kartläggning av könsstereotypiska roller via den grafiska formgivningen på gratulationskort för barn

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

    Författare :Linda Rós Guðnadotter; Tilde Dahl; Alva Wiklund; [2023]
    Nyckelord :Genuskoder; Gratulationskort; Könsstereotypiska roller; Grafisk design;

    Sammanfattning : The reason for this study is to investigate if stereotypical gender roles exist in greeting cards designed for children in Sundsvall, Sweden and to what extent. Studies show that gender cues in design can have an effect on people's self image and that children are especially affected. LÄS MER

  2. 2. Solcellsel och ett hållbart tankesätt i ett större kommersiellt företag : En fallstudie om optimering av potentiell solcellsanläggning samt kartläggning av nyckelpersoners resonemang om hållbarhet och solceller

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Ida-Marie Fredén; Linda Frithiof; [2021]
    Nyckelord :Solar PV; transformative learning; global citizen; energy system analysis; investment analysis; Solceller; transformativt lärande; global medborgare; energisystemanalys; investeringsanalys;

    Sammanfattning : Förnybar energi sägs vara en stor bidragande faktor till att lösa klimatproblem med global uppvärmning och den svenska regeringen har som mål att Sverige ska vara 100% fossilfritt år 2045. Ett förslag från Energimyndigheten är att cirka 5-10% av den svenska elkonsumtionen ska komma från solceller. LÄS MER

  3. 3. Researrangör som researrangör? : En studie om hur konsumenters involvering i resande generellt och produktkategorier påverkar deras möjligheter att särskilja varumärken

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

    Författare :Linda Engert; Ida Dahl; [2018]
    Nyckelord :Brand Equity; Customer-based Brand Equity; Involvement; Branding; Brand Differentiation; Differentiation; Tour Operators and Package tours; Brand Equity; Customer-based Brand Equity; Involvering; Varumärkesdifferentiering; Researrangörer och Paketresor;

    Sammanfattning : Konkurrensen bland svenska företag har ökat markant under de senaste åren, vilket har inneburit att deras utbud blivit allt mer likartade. Digitaliseringen har i synnerhet intensifierat konkurrensen inom resebranschen, vilket har bidragit till att företag istället söker att särskilja sig genom immateriella fördelar och varumärkesdifferentiering. LÄS MER

  4. 4. ”Behöver man ha makt här?” : En kvalitativ studie om behandlares upplevelser av makt i arbetet med familjebehandling

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Centrum för socialt arbete - CESAR

    Författare :Linda Dahl; Hilda Söderbladh; [2018]
    Nyckelord :behandlare; makt; hjälparrollens dilemma; familjebehandling;

    Sammanfattning : I den här kvalitativa studien undersöks behandlares upplevelser och beskrivningar av makt samt deras uppfattning om vad det innebär att vara hjälpare i arbetet med familjebehandling. Studien undersöker också hur behandlarna förhåller sig till den asymmetriska maktrelationen som hjälparrollen innebär. LÄS MER

  5. 5. Nyanlända barn i förskolan : En kvalitativ studie av nyanlända barns språkliga inkludering i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linda Dahl; Firas Farah; [2016]
    Nyckelord :Nyanlända; förskola; flerspråkighet; inkludering;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att belysa hur förskolläraren förhåller sig till mottagandet och språklig inkludering med nyanlända barn och familjer i förskolan. Det gör vi genom en kvalitativ ansats med intervjuer av åtta förskollärare som alla har erfarenhet av mottagande av nyanlända barn i förskola. LÄS MER