Sökning: "Linda Lundberg"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden Linda Lundberg.

  1. 1. Resonemang för elever i SUM – Mellanstadielärares uppfattningar om matematiska kompetenser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Linda Lundberg Stenvall; Stina Lundstedt; [2022]
    Nyckelord :inkludering; konceptuell kunskap; kreativa resonemang; procedurell kunskap;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att få syn på förutsättningarna för elever i särskilda undervisningsbehov i matematik att utveckla samtliga matematiska förmågor, med huvudfokus på resonemangsförmågan. Genom intervjuer undersöktes hur mellanstadielärare arbetade med de olika förmågorna och hur de såg på inkludering i matematik samt deras önskningar om specialpedagogiskt stöd. LÄS MER

  2. 2. Hälsans betydelse för världens ekonomi

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Linda Schalling; Anton Lundberg; [2021]
    Nyckelord :ekonomisk tillväxt; hälsa; regioner; avancerade ekonomier; Business and Economics;

    Sammanfattning : This study analyzes the relationship between economic growth and health. Furthermore, the study analyzes if there are regional differences in the relationship as well as if there are differences between advanced and non-advanced economies. The purpose of this study is to investigate if it is profitable for the economy to increase the health level. LÄS MER

  3. 3. Arbetsterapeuters erfarenheter av att stödja elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i grundskolan

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsovetenskap

    Författare :Linda Holmquist; Ninni Lundberg Burvall; [2019]
    Nyckelord :Occupational therapy; elementary school; neuropsychiatric disability;

    Sammanfattning : Purpose: The aim of the study was to investigate the experiences of occupational therapists’ in supporting students with neuropsychiatric disabilities in elementary school. Method: During the data collection the authors used semi-structured interviews over the phone or video calls with five occupational therapists’ who had experience of supporting students with neuropsychiatric disabilities in elementary school. LÄS MER

  4. 4. Från förskola till förskoleklass : Pedagogers uppfattning om behovet av information vid övergången

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Linda Lundberg; Malin Gustafsson; [2018]
    Nyckelord :Preeschool; Transition; förskoleklass; Övergångar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka pedagogernas uppfattning av vad viktig information ska innehålla. Vad anser pedagogerna i förskolan är det centrala i informationen som de lämnar och vilka förväntningar har pedagogerna i förskoleklassen kring informationen som de ska få vid övergången. LÄS MER

  5. 5. Sjuksköterskors upplevelser av att vårda personer med demens på en sjukhusavdelning : En litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsovetenskap

    Författare :Linda Eishayeh; Cynthia Lundberg; [2017]
    Nyckelord :Personer med demenssjukdom; sjuksköterska; upplevelser; sjukhusavdelning; kvalitativ; litteraturstudie; omvårdnad;

    Sammanfattning : Att drabbas av en demenssjukdom påverkar den kognitiva förmågan negativt och personer med demenssjukdomar är oftast i behov av mycket stöd och omvårdnad. På grund av den fysiska miljön och tidsbristen i en sjukhusavdelning kan det bli en utmaning att skapa bra vård. LÄS MER