Sökning: "Linda Lundstedt"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Linda Lundstedt.

  1. 1. Framgångsfaktorer i undervisningen En fenomenografisk studie av vad som bidrar till kunskapsutveckling och välmående, enligt elever med NPF

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Linda Agrell; Magdalena Lundstedt Nordén; [2023-02-16]
    Nyckelord :fenomenografi; NPF; framgångsfaktorer; kunskapsutveckling; välmående; inkludering;

    Sammanfattning : Skolans uppdrag är att erbjuda en likvärdig utbildning och uppväga skillnader i elevers förutsättningar med hjälp av tillgänglig lärmiljö, extra anpassningar och särskilt stöd. Elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) uppvisar sämre mående och måluppfyllelse än övriga elever. LÄS MER

  2. 2. Resonemang för elever i SUM – Mellanstadielärares uppfattningar om matematiska kompetenser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Linda Lundberg Stenvall; Stina Lundstedt; [2022]
    Nyckelord :inkludering; konceptuell kunskap; kreativa resonemang; procedurell kunskap;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att få syn på förutsättningarna för elever i särskilda undervisningsbehov i matematik att utveckla samtliga matematiska förmågor, med huvudfokus på resonemangsförmågan. Genom intervjuer undersöktes hur mellanstadielärare arbetade med de olika förmågorna och hur de såg på inkludering i matematik samt deras önskningar om specialpedagogiskt stöd. LÄS MER

  3. 3. Musik i förskolan för att främja barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Angelice Emanuelsson; Linda Lundstedt; [2020]
    Nyckelord :musik; språkutveckling; förskola; yngre barn;

    Sammanfattning : Syftet Syftet med vår studie är att undersöka pedagogers tankar kring och arbete med musikundervisning i relation till barns språkutveckling. Utifrån vårt syfte utformades två frågeställningar; vilken betydelse anser förskollärarna att musikundervisning har för barns språkutveckling? Hur arbetar förskollärare med musik som redskap för att främja barns språkutveckling? Bakgrund I bakgrunden redogör vi hur tidigare forskning ser på användandet av musik för att främja barns språkutveckling på olika sätt. LÄS MER

  4. 4. Åkermarkens framtid : Regionala förutsättningar till hållbar resurshantering

    Kandidat-uppsats, Institutionen för tema; Filosofiska fakulteten

    Författare :Linda Lundstedt; Sara Johansson; [2013]
    Nyckelord :Åkermark; länsstyrelse; hållbar resurshantering; implementering; jordbruk.;

    Sammanfattning : Denna studie inriktar sig på bevarande av åkermarksareal utifrån ett hållbart resurshanteringsperspektiv. Syftet är att analysera förutsättningarna för åkermarkens bevarande genom en kartläggning av faktiskt och önskvärt handlingsutrymme på regional nivå i Sverige. LÄS MER

  5. 5. Pedagogers bemötande av barn i behov av säsrskilt stöd i förskolan

    M1-uppsats, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Malin Lundstedt; Linda Olsson; [2013]
    Nyckelord :Behov; bemöter; beteende; förskolan; föräldrarna; pedagogerna; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Bakgrund Förskolan ska anpassa den pedagogiska verksamheten åt alla barn. Förskolans personal ska kunna samspela med barnet och skapa ett förtroende med föräldrarna så att det blir en god vistelse och stöd för barnet. Särskilt för de barn som är i behov av särskilt stöd. LÄS MER