Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 136 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ”Att blanda saft antar jag är kemi också” : Förskollärares uppfattningar om alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i förskolans kemiundervisning med barn 1–3 år.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Linda Olsson; Linnéa Johansson; [2024]
    Nyckelord :Augmentative and alternative communication AAC ; Early childhood education; Pre-school Teachers’ Opinions; Chemistry education; Communication; Alternativ och kompletterande kommunikation AKK ; Förskolepedagogik; Förskollärares uppfattningar; Kemiundervisning; Kommunikation;

    Sammanfattning : Många barn behöver alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) för att tillgodogöra sig undervisningen i förskolan. AKK kan därmed bidra till undervisningen av kemi, speciellt undervisning för de allra yngsta barnen. LÄS MER

  2. 2. Diabetessjuksköterskors erfarenheter av att arbeta med prediabetes

    Magister-uppsats,

    Författare :Mia Lavesson Kruuse; Linda Olsson; [2023-06-02]
    Nyckelord :Prediabetes; diabetessjuksköterska; erfarenhet; levnadsvaneförändringar; egenvård;

    Sammanfattning : Bakgrund: Diabetes tillhör en av våra folksjukdomar och ökar i hela världen. Prediabetes är ett förstadium till diabetes typ 2, som ofta är symtomlöst och ökar i takt med att förekomsten av övervikt och fetma ökar i befolkningen. LÄS MER

  3. 3. Är det mamma eller mammi som hämtar? : En kvalitativ studie om familjekonstellationer i förskolan; variationer, normer och barns lärande.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Malmö universitetsbibliotek

    Författare :Elin Olsson Lagerquist; Linda Nilsson; [2023]
    Nyckelord :familj; heteronormativitet; normer; pedagoger; rollek;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien är att undersöka hur begreppet familj framställs i förskolan, eftersom vi idag möter en rad olika familjekonstellationer i förskolan, så som kärnfamiljer, regnbågsfamiljer och stjärnfamiljer. För att studera framställningar av familj i förskolan har vi använt oss av en kvalitativ forskningsmetod i form av en fokusgruppsintervju. LÄS MER

  4. 4. Vad motiverar elever att delta i ämnet Idrott och hälsa : En kvalitativ studie ur ett elevperspektiv

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Linda Olsson; [2023]
    Nyckelord :elever; fysisk aktivitet; idrott och hälsa; motivation; self-determination theory;

    Sammanfattning : The purpose of this essay was to investigate what motivates 9th grade students to participate in Physical education class. In this qualitative study, semi-structured interviews have been used as a method to investigate students' motivation. Six 9th grade students at a high school in Värmland participated in the study. LÄS MER

  5. 5. Exkludering i den fria leken : Den fria leken och det sociala samspelet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Linda Bjurbäck; Caroline Olsson; [2023]
    Nyckelord :Free play; exclusion; social interactions; preventive work; Fri lek; exkludering; socialt samspel; förebyggande arbete;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute knowledge about preschool teachers' different experiences of exclusion in free play within child groups in preschool education. We conducted semi-structured interviews with a flexible interview guide, and to address our research questions, we utilized a phenomenographic analysis model. LÄS MER