Sökning: "Linda Parts"

Visar resultat 1 - 5 av 120 uppsatser innehållade orden Linda Parts.

  1. 1. Digitalisering av redovisningssystem : En kvalitativ studie som undersöker vilka faktorer som påverkar beslutet att implementera ett molnbaserat redovisningssystem

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Linnea Kocas; Linda Nyblom; [2023]
    Nyckelord :Digitalization; Cloud-based accounting systems; Cloud providers; Cloud services; Service model; TAM-model; TOE-framework;

    Sammanfattning : Digitalization has been going on for a long period of time and has affected large parts of society. Accounting is one of the areas where digitalization has been crucial for efficiency and improved systems. Cloud-based accounting systems, offered by various cloud providers, are one of these systems that has been affected. LÄS MER

  2. 2. Miljöprogram som styrdokument : En jämförande analys av innehåll och funktioner i tre kommunala miljöprogram

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Linda Bessmert Blomsma; [2023]
    Nyckelord :public documents; environment program; municipal policy documents; content; function; functional grammar; offentliga texter; miljöprogram; kommunala styrdokument; innehåll; funktion; funktionell grammatik;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks en relativt ny typ av kommunala dokument, som kallas för miljöprogram. Programmen klassificeras som styrdokument av kommunerna som har tagit fram dem. Dessa har än så länge inte varit föremål för språkvetenskaplig forskning. LÄS MER

  3. 3. Lärares val av metod i tidig läsinlärning : En intervjustudie av yrkesverksamma lärare i årskurserna F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Matilda Boberg; Louise Ekery; Linda Eriksson; [2023]
    Nyckelord :reading strategies; teaching tools; interaction with the environment; systematic way of working; decoding skills; phonological awareness; pragmatic perspective; läsinlärningsmetoder; undervisningsmoment; interaktion med omgivningen; systematiskt arbetssätt; avkodningsförmåga; fonologisk medvetenhet; pragmatism;

    Sammanfattning : Studien belyser läsinlärningens betydande roll för varje elevs läsförmåga, med syfte att undersöka vilka metoder lärare använder i den tidiga läsinlärningen för att elever ska utveckla fonologisk medvetenhet i årskurserna F-3, samt vilka strategier som skapar motivation i läsinlärningen. Det resulterade i frågeställningarna: Vilka metoder och undervisningsmoment i den tidiga läsinlärningen använder lärare inom årskurserna F-3 för att utveckla elevernas fonologiska medvetenhet?  Hur skapar lärare strategier för att underlätta för och motivera elevers läsinlärning? Bakgrund och tidigare forskning presenterar olika läsinlärningsmetoder i syfte att ge läsaren goda kunskaper om forskningsområdet. LÄS MER

  4. 4. Att hitta budskap i berättande texter : En interventionsstudie inspirerad av metoden Learning study om hur gruppdiskussioner kan användas i helklassundervisningen för att utveckla elevers läsförståelse.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linda Kellett; [2023]
    Nyckelord :: learning study; group discussions; reading comprehension; variation theory; messages in texts; learning study; gruppdiskussioner; läsförståelseundervisning; variationstoeri; budskap i texter;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to contribute knowledge on how a teacher's instruction, supported by group discussions, can be planned, implemented, and evaluated to develop pupils' ability to identify messages in narrative texts. To fulfill the purpose of the study, the following research questions were answered: What are the critical aspects when educating a selected group of pupils to develop their ability to identify messages in narrative texts? What knowledge of identifying messages in narrative texts do the pupils demonstrate before and after the instruction? How can group discussions be used in instruction to develop pupils' ability to identify messages in narrative texts? The theoretical framework of the study was variation theory, and the method used was an intervention study inspired by a Learning study. LÄS MER

  5. 5. Misslyckas pojkar i skolan eller misslyckas skolan med pojkar? : Elever och lärares uppfattningar avfaktorer för att lyckas respektivemisslyckas i skolan

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Linda Nieuwenhuizen; [2023]
    Nyckelord :gender; succeed; fail; school dropout; perceptions;

    Sammanfattning : The overall aim of this study has been to deepen the understanding of the phenomenon ofboy’s school dropout and whether there are other explanations than sociological ones. Thestudy has focused on what students and teachers perceive as factors for success and failure inschool and if there are gender differences. LÄS MER