Sökning: "Linda SVensson"

Visar resultat 1 - 5 av 105 uppsatser innehållade orden Linda SVensson.

  1. 1. Konkret material inom matematik : Tillgång och nyttjande i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för ingenjörsvetenskap, matematik och ämnesdidaktik (2023-)

    Författare :Linda Svensson; Maria Johansson; [2023]
    Nyckelord :konkret material; matematik; omfattning; tillgång;

    Sammanfattning : Forskning har visat att konkret material har en positiv inverkan på elevers resultat inom ämnet matematik. För att lärare ska kunna använda konkret material i undervisningen behöver det finnas tillgängligt på skolor, vilket få tidigare studier undersökt. LÄS MER

  2. 2. Didaktiska motvindar i förskollärarens ledarskap : En kvalitativ studie gällande förskolläraresundervisningsansvar och ledarroll i arbetslaget

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Linda Svensson; Jessica Wallerstein; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Undervisning; Ledarskap; Ledarroll; Ansvar; Förutsättningar; Möjligheter; Utmaningar; Didaktik; Didaktisk grund; Didaktiska nivåer; Didaktiska komponenter; Didaktisk stämmor;

    Sammanfattning : Förskollärares ansvar är att leda undervisningen i riktning mot målområdena i förskolans läroplan, under genomförandet och vid planeringen av undervisningen (Skolverket 2018). Studiens intention är att bidra med kunskap om hur förskollärare resonerar tillsammans om sina didaktiska möjligheter som handlar om att reflektera och utveckla den undervisning som sker. LÄS MER

  3. 3. När förändringens vindar blåser : En kvalitativ studie om affärsmodellsinnovation pådrivet av den gröna samhällsomvandlingen

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Linda Morin; Maria Svensson; [2023]
    Nyckelord :Kvalitativ fallstudie; affärsmodellsinnovation; grön samhällsomvandling; effektuering;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka vilka möjligheter och utmaningar etablerade industriföretag ser gällande affärsmodellsinnovation ur ett effektueringsperspektiv, pådrivet av den rådande gröna samhällsomvandlingen i norra Sverige. Studien ämnar besvara följande forskningsfrågor: Vilka är de främsta möjligheterna till affärsmodellsinnovation pådrivet av den gröna samhällsomvandlingen? Vilka är de främsta utmaningarna för affärsmodellsinnovation pådrivet av den gröna samhällsomvandlingen? Studien genomfördes med hjälp av semistrukturerade intervjuer med tre delägare i ett etablerat industriföretag samt med två lokala affärsutvecklare. LÄS MER

  4. 4. Antidepressants and the Risk of Dental Caries in Children and Adolescents : A Systematic Literature Review

    Master-uppsats, Malmö universitet/Odontologiska fakulteten (OD)

    Författare :Linda Stahre; Johanna Svensson; [2023]
    Nyckelord :Systematic Review; caries; dental paediatrics; antidepressants; selective serotonin reuptake inhibitor; serotonin norepinephrine reuptake inhibitor; tricyclic antidepressants;

    Sammanfattning : This thesis aims to review if there is an association between antidepressants and caries in children and adolescents. Previous established evidence exhibits that adults prescribed tricyclic antidepressants have an increased risk of caries. Simultaneously, a global trend of increased prescriptions of antidepressant medications is seen. LÄS MER

  5. 5. Vilket ord är längst- nyckelpiga eller tåg? : En interventionsstudie avseende fonologisk medvetenhet i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Linda Fagerberg; Maria Svensson; [2023]
    Nyckelord :Fonem; fonologisk medvetenhet; förskoleklass; grafem; intervention; läsa-skriva-räkna-garantin; läsinlärning; tidiga insatserf;

    Sammanfattning : Regeringens beslut om tidiga stödinsatser samt läsa-skriva-räkna-garantin ställer krav på den undervisning som bedrivs i grundskolans lägre årskurser och i förskoleklass. Att bedriva läsundervisning som grundas på evidensbaserade metoder, som lär eleverna att läsa är en central del. LÄS MER