Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. “I hela världen finns det ingen polis, som är så stark som hon” : Om Astrid Lindgrens böcker ur ett klass- och genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emma Nilsson; Elena Radovanovic Kennander; [2024]
    Nyckelord :Astrid Lindgren; barnlitteratur; genus; intersektionalitet; klass; normer;

    Sammanfattning : Denna studie är en analys på två av Astrid Lindgrens verk: Känner du Pippi Långstrump? och Titta, Madicken, det snöar!. Metoden är en text- och dokumentstudie samt en bildanalys och har ett klass- och genusperspektiv som analytiskt tema. LÄS MER

  2. 2. Chefers ansvar för ökat engagemang inom Hemvärnet : Genom lokal förståelse skapas ökad försvarsförmåga

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Lars Engman; Fredrik Lindgren; Per Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Deltagande vid hemvärnsövningar; hemvärnet; övre Norrland; företagsutveckling; brist på erfarna utbildningsofficerare; behov av lokala utbildningar; FFO begränsade förmåga.;

    Sammanfattning : The purpose with our research is to identify which factors that affects the participation during home defence exercises, our hope is that our research will lead to an increased participation. Our hermeneutist stand has meant that we have considered background and context in our research. LÄS MER

  3. 3. Inkludering genom IKT-verktyg i skrivundervisningen : En kvalitativ studie om några F-3-lärares perspektiv på IKT-verktyg i svenskämnets skrivundervisning, hur den digitala skrivundervisningen inkluderar eleverna, möjligheter och hinder.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emma Nilsson; Elin Lindgren; [2023]
    Nyckelord :IKT-verktyg; inkludering; ASL; motivation;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur några F-3-lärare resonerar kring användning av IKT-verktyg i svenskämnets skrivutvecklingsarbete för att inkludera samtliga elever och vilka möjligheter respektive hinder som upplevs med dess användning. Studien genomförs med hjälp av en kvalitativ ansats i form av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Källkritik i den moderna skolan : En kvalitativ intervjustudie av F-3-lärares perspektiv om källkritik i SO-undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elin Lindgren; Emma Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Källkritik; källa; SO-ämnet; årskurs F-3;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studien är att fördjupa kunskapen om hur F-3 lärare resonerar kring att undervisa om källkritik i SO-ämnet. Studien har genomförts utifrån en kvalitativ ansats med ett pragmatiskt perspektiv. Genomförandet sker med semistrukturerade intervjuer med fem F-3 lärare. LÄS MER

  5. 5. Lättlästa bearbetningar –vad försvinner och vad blir kvar?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Magnus Lidell; Emma Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Lättläst; läsinlärning; lässtrategier; didaktiska val; textsamtal;

    Sammanfattning : Studien ämnar belysa skillnaden mellan originalversion och lättläst version av två klassiska barn- och ungdomsböcker. Böckerna som analyserats är Mästerdetektiven Blomkvist av Astrid Lindgren och Tordyveln flyger i skymningen av Maria Gripe. LÄS MER