Sökning: "Lindrig utvecklingsstörning"

Visar resultat 1 - 5 av 63 uppsatser innehållade orden Lindrig utvecklingsstörning.

  1. 1. En nationell undersökning om arbetsplatsförlagt lärande på gymnasiesärskolan : Synen på arbetsplatsförlagt lärande och dess betydelse för elever som läser ett nationellt program

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Henrik Gustafsson; Sjölie Eivor; [2022]
    Nyckelord :Workplace-based learning; wbl; upper secondary special school; intellectual disability; mild developmental disorder; employability.; Arbetsplatsförlagt lärande; APL; gymnasiesärskola; intellektuell funktionsnedsättning; lindrig utvecklingsstörning; anställningsbarhet.;

    Sammanfattning : AbstractThe purpose of this study is to illustrate how Work-based Learning (WBL) is handled in Special Education High Schools. With this purpose in mind, four questions have been formulated and they focus on what proportion of the total amount of high school students in the Special Education High School National Program who is completing their WBL according to governmental regulations, what challenges the WBL managers experience in working with WBL, what reasons the WBL managers see as decisive for students not completing their WBL and what benefits the WBL managers see with WBL. LÄS MER

  2. 2. Psykodynamisk psykoterapi med personer med intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, S:t Lukas utbildningsinstitut

    Författare :Kristina Lindblad; [2017]
    Nyckelord :Learning disabilities; Intellectual disabilities; Intellectual impairment; Psychodynamic psychotherapy; Qualitative; Utvecklingsstörning; Intellektuell funktionsnedsättning; Begåvningsnedsättning; Psykodynamisk psykoterapi; Kvalitativ;

    Sammanfattning : Inledning: Personer med intellektuell funktionsnedsättning drabbas oftare än andra av psykisk ohälsa och hamnar lätt i destruktiva livsmönster. De upplever ofta att de har svårt att få adekvat och anpassad behandling. LÄS MER

  3. 3. Hur upplever ungdomar med lindrig intellektuell funktionsnedsättning delaktighet i sin idrottsförening?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Robert Örling; Sandra Sundqvist; [2017]
    Nyckelord :delaktighet; idrottförening; lindrig intellektuell funktionsnedsättning; särskolan; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : I vårt samhälle har det under en längre tid diskuterats kring ungdomsidrotten i samband med elitsatsning kontra en alltför tidig utslagning. I den här studien har syftet varit att undersöka hur ungdomar med lindrig intellektuell funktionsnedsättning upplever sina möjligheter till delaktighet i en idrottsförening. LÄS MER

  4. 4. "Jag var liksom svår att hantera" - elevers upplevelse av inkludering och identitetsskapande i gymnasiesärskolan

    Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elsa Andersson; [2016]
    Nyckelord :identitet; identity; inkludering; gymnasiesärskola; särskola; utveckingsstörning; elevperspektiv; intersektionalitet; lindrig utvecklingsstörning; student perspective; learning disability; mild intellectual disability; inclousion; special school;

    Sammanfattning : Recent research show that young people with mild intellectual disabilities are raising complaints against the society´s demand for categorization in order to provide the right amount of support (Ineland, Molin & Sauer 2013, Tideman 2012). This study’s purpose is to find out how students attending a senior high school for people with intellectual disability, are affected by their school attendance in their identity making. LÄS MER

  5. 5. Delaktighet och kunskapsutveckling : - hur elever i inkluderande särskoleverksamheter upplever lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Marcus Bergendorff; Anna Nicklasson; [2016]
    Nyckelord :Delaktighet; kunskapsutveckling; inkludering; lindrig utvecklingsstörning; särskola;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur åtta elever i inkluderande verksamheter med diagnosen lindrig utvecklingsstörning upplever sin skoltid med fokus på lärande och delaktighet. Genom elevernas berättelser ville vi få en bild av hur de upplever delaktighet på olika nivåer i undervisningen. LÄS MER