Sökning: "Linköpings Universitet logoped"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Linköpings Universitet logoped.

  1. 1. “Man famlar lite i mörkret” : Lärares erfarenheter och upplevelser av att arbeta med barn med språkstörning

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper

    Författare :Mercy Chepngeno; Ellen Joyce; Alana York; [2023]
    Nyckelord :DLD; SLI; developmental language disorder; specific language impairment; elementary school; middle school; high school; school-aged; education; teachers; special education teachers; qualitative; focus groups; collaboration; SLP; speech and language pathology; experiences; språkstörning; skolbarn; grundskolan; gymnasiet; utbildning; lärare; speciallärare; specialpedagog; kvalitativ; innehållsanalys; fokusgrupper; logoped; samarbete; upplevelser;

    Sammanfattning : Developmental language disorder (DLD) is a communication disorder which can greatly affect a child’s ability to achieve academic goals. In Sweden, all children have the right to receive the support they need in school. LÄS MER

  2. 2. Organisering av stöd för elever med språkstörning : En jämförelse av två kommuners sätt att organisera stödet på organisations- och skolnivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Carina Sandström; Karin Bolsing; [2022]
    Nyckelord :språkstörning; SLI; DLD; likvärdig skola;

    Sammanfattning : Studien har som ambition att öppna upp för en diskussion om likvärdighet för elever med språkstörning i den svenska skolan. Studien har en kvalitativ ansats och fokuserar på informanternas erfarenheter och tankar om två kommuners organisation av verksamheten som bedrivs för elever med språkstörning. LÄS MER

  3. 3. Tolksamarbete inom logopediska verksamheter : en enkätstudie ur tolkarnas perspektiv

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper

    Författare :Jennifer Aburto Maldonado; Lisa Eklind; [2021]
    Nyckelord :interpreters; the interpreters perspective; speech and language therapy; multilingualism; interpreter-mediated assessment; interpreter-mediated intervention; tolkar; tolkarnas perspektiv; logopedi; flerspråkighet; tolkförmedlad utredning; tolkförmedlad intervention;

    Sammanfattning : Behovet av tolkar inom hälso- och sjukvården har ökat i takt med att antalet flerspråkiga individer ökar i dagens samhälle. Detta medför högre krav på sjukvården att upprätthålla kvalitén på god hälso- och sjukvård för alla. LÄS MER

  4. 4. Språkstörning- ur ett föräldraperspektiv : Föräldrarnas upplevelser av hur diagnosen påverkar livet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Camilla Solnevik; [2019]
    Nyckelord :språkutveckling; språkstörning; dyspraxi; relationellt perspektiv; bemötande; föräldrarollen;

    Sammanfattning : Läroplanen genomsyras av The big five, de fem förmågorna (Skolverket, 2011). Analysförmågan innebär att eleven ska beskriva orsaker, konsekvenser och lösningar. Den kommunikativa förmågan ställer krav på att samtala, diskutera och motivera och den metakognitiva förmågan innebär att tolka, värdera och reflektera. LÄS MER

  5. 5. Vem var Sveriges första logoped? : Sven Wedins yrkesliv i förhållande till logopedyrkets professionaliseringsprocess samt utvecklingen av röstbehandling i Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Avdelningen för Logopedi, Audiologi och Otorhinolaryngologi

    Författare :Madeléne Grahn; Lisa Yngström; [2019]
    Nyckelord :Sven Wedin; speech-language pathology; professionalization; voice treatment; history; Sven Wedin; logopedi; professionalisering; röstbehandling; historia;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sven Wedin kan betraktas som Sveriges första logoped och var speciellt intresserad av röstproduktion och röstbehandling. Efter hans bortgång skänktes hans skriftliga kvarlevor till Linköpings universitet och ligger till grund för föreliggande arbete. LÄS MER