Sökning: "Linköpings universitet Institutionen för tematisk utbildning och forskning"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Linköpings universitet Institutionen för tematisk utbildning och forskning.
1. Kontroversiella frågor - möjlighet eller risk? : En litteraturstudie om kontroversiella frågor på högstadiet.
L3-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingSammanfattning : Denna studie undersöker vad det finns för bakomliggande faktorer för lärare att lyfta kontroversiella frågor i klassrummet samt hur lärare undervisar om kontroversiella frågor. Studien är en genomförd litteraturstudie som utifrån tre utvalda databaser undersöker och analyserar olika utvalda akademiska artiklar. LÄS MER
2. Stanna eller lämna? : En kvalitativ flerfallsstudie av personalomsättningens påverkan på flexibilitet i managementkonsultföretag
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Det allmänna forskningsfältet om personalomsättning är nyanserat då det påvisar både positiva och negativa konsekvenser av personalomsättning. Samma forskningsfält inom konsultbranschen har däremot alltjämt brist på nyanserad forskning. LÄS MER
3. The implementation of e-scooters in Linköping municipality : Opportunities and challenges for sustainable transportation
Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för tematisk utbildning och forskning; Linköpings universitet/Tema teknik och social förändringSammanfattning : Across the world, efforts are being made to deal with climate change, where development in different fields is being made to transition towards a sustainable future. Transportation has become one component of this, resulting in the emergence of micro-mobility. LÄS MER
4. Undervisning i förskolan : Ett definitionsträsk
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierSammanfattning : Syftet med studie är att undersöka hur pedagoger i förskolan, det vill säga barnskötare och förskollärare, resonerar kring begreppet undervisning. Studien ämnar svara på frågorna hur pedagoger reflekterar kring undervisningsbegreppet samt hur undervisning kan ske i förskolan enligt pedagogerna. LÄS MER
5. Vuxna elevers motivation : - En tematisk analys av vilka faktorer som motiverar vuxnaelever att läsa in ofullständiga betyg
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att ta reda på hur vuxna elever som läser in betyg ochbehörigheter motiveras. Genom att ta del av elevers beskrivningar vill studien synliggöra vadsom krävs för att vuxna elever ska motiveras till att studera. LÄS MER