Sökning: "Linnèa Hagström"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Linnèa Hagström.

  1. 1. BORTGLÖMDA FAMILJEMEDLEMMAR : En kvalitativ studie om kvinnojourers arbete med stöd och skydd till våldsutsatta kvinnor med husdjur.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Linnéa Hultgren; Saga Hagström; [2023]
    Nyckelord :Husdjur; kvinnojourer; skyddade boenden; organisatoriska förutsättningar; institutionell isomorfism; resursberoendeperspektivet; handlingsutrymme.;

    Sammanfattning : “Bortglömda familjemedlemmar” tar avstamp i sambandet mellan våld mot husdjur och våldmot en partner. På ett skyddat boende tillhör det vanligheten för de anställda att ta emot kvinnor med barn. Husdjur är däremot en del av familjen som ofta glöms bort i våldssammanhanget, inte minst vid ett uppbrott från en våldsam relation. LÄS MER

  2. 2. ”Normbyggande i bygg- och konstruktionsmiljön” : En diskursanalys av förskollärares tal kring normer om kön i förskolans bygg- och konstruktionsmiljö

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Linnéa Hagström; Mimmi Almlund; [2022]
    Nyckelord :Förskollärare; bygg och konstruktion; normer; kön; genus; poststrukturalism; diskursanalys;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares tal kring normer om kön i förskolans bygg- och konstruktionsmiljö. Studiens teoretiska ramverk utgörs av poststrukturalistisk språkteori, diskursteori, subjektsteori och Yvonne Hirdmans teori om genusordning. LÄS MER

  3. 3. Genusperspektiv i förskolans inomhusmiljö : En studie om förskollärares förhållningssätt till genus i förskolans inomhusmiljö

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Susanne Forsman; Linnèa Hagström; [2019]
    Nyckelord :Gender perspective; Gender stereotyped norms; Gender system; Indoor Environment; Preschool teacher perspective; Förskollärarperspektiv; Genusperspektiv; Genussystem; Inomhusmiljö; Könsstereotypa normer;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares förhållningssätt till genus och könsstereotypa normer, och hur detta förhållningssätt i sin tur påverkar utformningen av inomhusmiljön i förskolan. Studien utgår från en kvantitativ enkätundersökning, med en kvalitativ del där respondenterna gett egna kommentarer. LÄS MER

  4. 4. Det känns inte bra att skicka anmälningar när det tidigare inte har blivit bra för barnet : En fenomenologisk studie om skolkuratorers arbete med anmälningar till socialtjänsten när barn misstänks fara illa

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Linnea Hagström; [2017]
    Nyckelord :Skolkurator; anmälningsskyldighet; barn som far illa; barn; etiska dilemman; barns delaktighet; barns rättigheter; tolkande fenomenologi;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka skolkuratorers upplevelser och erfarenheter av anmälningar omoro till socialtjänsten då barn misstänks fara illa. Fem enskilda intervjuer samt en fokusgrupp utfördesi denna fenomenologiska studie. LÄS MER

  5. 5. Från kvalité till kvantitet i arbetet med ensamkommande flyktingbarn : En litteraturstudie med kvalitativa intervjuer om hur det ökade antalet av dessa individer har påverkat socialtjänstens och HVB-hemmens arbete.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Linnéa Eriksson; Linnea Hagström; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Under den senare halvan av 2015 ökade antalet ensamkommande flyktingbarn i Sverigekraftigt. Denna ökning bidrog till att det på kort tid ställdes mycket höga krav på detmottagningssystem som dessa barn tas emot av, där socialtjänsten och HVB-hemmen kan sessom de stora aktörerna. LÄS MER