Sökning: "Linnéa Blomqvist"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Linnéa Blomqvist.

  1. 1. Greening for All - A Path towards social justice in green urban planning : A combined qualitative interview study and text analysis with a focus on the municipality of Jönköping

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Globala studier

    Författare :Linnéa Blomqvist; Cecilia Höglund; [2023]
    Nyckelord :Green areas; green structure; accessibility; densification; social justice; environmental justice; Jönköping municipality; Agenda 2030; climate changes; Grönområden; grönstruktur; tillgänglighet; förtätning; social rättvisa; miljörättvisa; Jönköpings kommun; Agenda 2030; klimatförändringar;

    Sammanfattning : Maintaining and achieving a sustainable city is today a challenge, specifically as urbanisation and climate change continue to increase. Green cities are an opportunity to achieve a sustainable society. LÄS MER

  2. 2. Board Games Beyond Sight : Inclusive Board Game Design with Focus on Visual Impairment

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Linnea Blomqvist; Luca Jakabovics; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This report presents a master's degree project in Industrial Design Engineering at KTH Royal Institute of Technology in collaboration with ION Game Design. The purpose was to enhance the social inclusion of visually impaired individuals through board games by supporting and inspiring board game designers to bridge the gap between the visually impaired and sighted players by means of creating a more inclusive gaming experience for everyone. LÄS MER

  3. 3. Att våga eller icke våga : Lärares uppfattningar om och arbete med känsliga ämnen i litteraturundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Linnea Blomqvist; Elena Lainez; [2022]
    Nyckelord :känsliga ämnen; litteraturundervisning; kontroversiella ämnen; textval;

    Sammanfattning : I denna litteraturstudie undersöks vad forskning säger om lärares textval gällande skönlitteratur som innehåller känsliga ämnen samt hur undervisning som inkluderar sådan litteratur kan läggas upp. I forskningen framkommer att lärare tenderar att välja bort litteratur som innehåller känsliga ämnen och att de gör detta av flera anledningar. LÄS MER

  4. 4. Dags att främja intresset för skönlitterär läsning! : En kvalitativ intervjustudie med lärare i årskurs 1–3 om hur de arbetar för att främja intresset för skönlitterär läsning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Linnea Blomqvist; [2021]
    Nyckelord :Läsintresse; skönlitteratur; stöttning; stimulerande läsmiljö; lärare; grundskola.;

    Sammanfattning : Enligt resultatet av flera läsvaneundersökningar sker årligen en minskning av antalet barn och unga som läser skönlitteratur av eget intresse. Utifrån detta resultat har en fråga väckts angående hur lärare menar att de genom stöttning samt skapandet av stimulerande läsmiljöer kan främja intresset för skönlitterär läsning hos elever i årskurs 1–3. LÄS MER

  5. 5. Descortesía en La Casa de Papel : Un estudio sociopragmático del diálogo televisivo

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Romanska och klassiska institutionen

    Författare :Linnéa Harila Blomqvist; [2021]
    Nyckelord :Money Heist; television dialogue; television fiction; impoliteness; discourse analysis; television speech; sociopragmatics; La Casa de Papel; ficción televisiva; descortesía; análisis del discurso; habla televisiva; imagen social; sociopragmática; diálogo televisivo;

    Sammanfattning : Las series de la televisión son una fuente importante para el entendimiento de las estructuras lingüísticas y socioculturales de una lengua. Según muchos investigadores, el habla televisiva no puede ser tratada como lengua hablada real; según algunos, sí es posible. LÄS MER