Sökning: "Linnea Becker"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Linnea Becker.

  1. 1. Ska vi dela med oss? : En enkätstudie om delaktiget, inflytande och makt i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Camilla Becker; Linnéa Nordenfors; [2022]
    Nyckelord :Barns delaktighet; barns inflytande; maktstrukturer; pedagogperspektiv; förskola; förskoledidaktik; diskursanalys; poststrukturalism.;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att undersöka hur pedagoger som är verksamma inom förskolan uppfattar begreppen barns delaktighet och inflytande samt vilka möjligheter och begränsningar som kan finnas för barns delaktighet och inflytande. Som underliggande syfte undersöks även hur maktrelationen mellan vuxna och barn i förskolan påverkar barns delaktighet och inflytande i verksamheten. LÄS MER

  2. 2. Patienters erfarenheter och livskvalitet efter amputation till följd av diabetes : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Institutionen för vårdvetenskap

    Författare :Leonor Becker Broberg; Linnea Gillberg; [2020]
    Nyckelord :Diabetes; Amputation; Experience; Self-care; Orem; Diabetes; Amputation; Upplevelse; Egenvård; Orem;

    Sammanfattning : Bakgrund: Diabetes är en global folksjukdom som drabbar ett stort antal människor. Sjukdomen är kronisk och kan leda till allvarliga komplikationer som amputation. Sjuksköterskan behöver förståelse för hur en amputation påverkar patientens upplevelser av hälsa och livskvalitet. LÄS MER

  3. 3. Behandlingspersonals förhållningssätt till flickor med självskadebeteende

    M1-uppsats, Institutionen för socialt arbete - Socialhögskolan

    Författare :Elina Johansson; Linnea Willén; [2012]
    Nyckelord :self-injury; self-harm; employees in treatment programmes; approach; girls; självskadebeteende; behandlingspersonal; förhållningssätt; flickor;

    Sammanfattning : In this study the aim is to examine how employees in treatment programmes relate to girls that self-harm. To achieve this four questions were formulated: (1) What experiences does the empolyees have of meeting girls that self-harm? (2) Based on the employees’ experiences, what has been the background to why the girls self-harm? (3) Based on the employees’ experience, what increases or decreases the risk of self-harm? (4) How do the employees’ work with girls that self-harm? The method being used was qualitative interviews with vignettes. LÄS MER

  4. 4. Betydelsen av en ADHD-diagnos - En studie av sex självbiografiska berättelser

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Moa Svensson; Linnéa Warenius; [2011]
    Nyckelord :ADHD; stigmatization; diagnostization; self-image; identity; Social Sciences;

    Sammanfattning : Title: The meaning of an ADHD-diagnosis Supervisor: Tabitha Wright Nielsen Assessor: Carina Tigervall The aim of our study was to examine how it affects people to get an ADHD/DAMP-diagnosis. We have studied six self-biographies, written by people that have received an ADHD/DAMP-diagnosis as adults. LÄS MER