Sökning: "Linnea Mårtensson"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Linnea Mårtensson.

  1. 1. Well-being at work: The interconnection between personality, motivation and health

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Linnea Mårtensson; Sofia Dolovski; [2022]
    Nyckelord :Well-being Self-determination theory Work motivation Psychological health Temperament and Character Inventory Personality Burnout Professional Efficacy; Social Sciences;

    Sammanfattning : Research links motivation to well-being and personality. There have also been studies regarding the connection between personality and health. LÄS MER

  2. 2. Biståndshandläggares strategier för utredning- och bedömningsprocess med demenssjuka inom äldreomsorgen - En kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Linnea Mårtensson; [2022]
    Nyckelord :Dementia; Social work; self-determination; self-neglect; självbestämmande; biståndshandläggare.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Biståndshandläggare inom äldreomsorgen möter ibland äldre personer som lider av en demenssjukdom. Lagstiftningar och riktlinjer för hur arbetet med demenssjuka ska bedrivas är vaga och delvis motstridiga. LÄS MER

  3. 3. Barns inflytande i förskolans undervisning : En intervjustudie om förskollärares beskrivningar kring möjliggörandet av barns inflytande i förskolans undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Linnea Dencker; Jenny Mårtensson; [2021]
    Nyckelord :barns inflytande; förhållningssätt; förskola; förskollärare; kommunikation; undervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att konstruera kunskap kring hur förskollärare beskriver skapandet av kommunikation för barns inflytande i undervisningen i förskolan, samt vilka utmaningar de upplever i detta. Följande frågeställningar ligger till grund för studien: Vad beskriver förskollärare om hur de arbetar med barns inflytande i undervisningen? och Vilka möjligheter och/eller hinder beskriver förskollärare gällande barns inflytande i undervisningen? Studien tar avstamp i socialkonstruktionism och analyseras med hjälp avbegrepp från Habermas teori samt Bernsteins teori. LÄS MER

  4. 4. Sex lärares perspektiv på skrivutveckling i ämnet svenska i åk F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rebecka Borglin Kruuse; Linnéa Mårtensson; [2021]
    Nyckelord :Cirkelmodellen; drama; dramatisering; gemensamma upplevelser; gestaltande uttrycksformer; lek; literacy; lärarledd lek; meningsfulla sammanhang; skrivförmåga; skrivkunskap; skrivutveckling.;

    Sammanfattning : We have, based on recent studies, observed that pupil’s writing has deteriorated and their texts are often very similar to each other due to similar instructions. The purpose of this study is to understand how teachers in Swedish schools work with pupil’s writing development and if they use any kind of formative forms of expression in the process of becoming a successful writer. LÄS MER

  5. 5. Leka sig till lärande i ämnet svenska med fokus på språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linnéa Mårtensson; Rebecka Borglin Kruuse; [2020]
    Nyckelord :dokumentation; lek; elev; literacy; lärande; muntligt språk; sociala relationer; sociodramatiska lekar; språkinlärning; språklek; språkutveckling; svenska;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att ta reda på hur lek påverkar både språkutveckling, framförallt i ämnet svenska, i undervisningen utifrån kunskapskraven samt elevers utvecklingsförmågor gällande det muntliga språket i de tidiga årskurserna. Sökning på utbildningsdatabaser ledde till elva slutliga artiklar om studier med utgångspunkt för lek och muntligt språk i undervisning, gjorda i olika länder. LÄS MER