Sökning: "Linnea Svanberg"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Linnea Svanberg.

  1. 1. Navigating Impact: A Qualitative Study on Impact Investing in Kenya's Venture Capital Landscape

    D-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för finansiell ekonomi

    Författare :Rasmus Nordin; Linnea Svanberg; [2023]
    Nyckelord :Impact Investing; Venture Capital; Kenya; Measuring Impact; Convergence;

    Sammanfattning : Impact investing has the potential to allocate capital and innovation to address some of the most urgent and complex problems facing humanity and the planet. The purpose of this thesis is to study how impact investing is practiced and perceived in Kenya, mainly from a venture capital professional's perspective. LÄS MER

  2. 2. Understanding the Effects of Non-Cognitive Skills and Gender Beliefs on Digital Skills: A Longitudinal and Comparative Study Across Four Developing Countries

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för nationalekonomi

    Författare :Simon Engdahl; Linnea Svanberg; [2021]
    Nyckelord :computer skills; internet skills; motivation and grit; socio-emotional competence; gender beliefs;

    Sammanfattning : Recognizing the multitude of barriers to digital inclusion in developing countries, this study contributes fresh evidence on predictors of digital skills. Specifically, we examine the effects of non-cognitive skills, which in this paper consists of motivation and grit and socio-emotional competence, and gender beliefs on computer skills and internet skills. LÄS MER

  3. 3. Leder revision och en ökad andel kvinnliga styrelseledamöter till högre redovisningskvalitet? : En kvantitativ studie om hur revision och styrelsens könsfördelning påverkar huruvida fel kvarstår i årsredovisningen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Johannes Johansson; Linnéa Maijanen; [2021]
    Nyckelord :Accounting Quality; Audit; Female representation; Gender balance; boardrooms; Redovisningskvalitet; Revision; Kvinnlig representation; Könsbalans; Styrelser;

    Sammanfattning : Titel: Leder revision och en ökad andel kvinnliga styrelseledamöter till högre redovisningskvalitet? En kvantitativ studie om hur revision och styrelsens könsfördelning påverkar huruvida fel kvarstår i årsredovisningen Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi  Författare: Johannes Johansson och Linnéa Maijanen Handledare: Jan Svanberg  Datum: 2021 – januari  Syfte: Sedan den obligatoriska revisionens borttagande för mindre aktiebolag i Sverige har det pågått en ständig debatt om dess konsekvenser, vilket påståtts leda till fler fel i årsredovisningar. Omfattade forskning har bedrivits kring den frivilliga revisionens fördelar, men frågan huruvida revision leder till faktisk ökad redovisningskvalitet har lämnats utan svar. LÄS MER

  4. 4. Personalized Medicine

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för biologisk grundutbildning

    Författare :Sarah Götze; Daniella Ekström; Tore Larsson Forssén; Eric Sjöö; Emma Svanberg Frisinger; Linnea Wikström; [2021]
    Nyckelord :Personalized medicine;

    Sammanfattning : The aim of this project was to present several therapies and possible applications of these in the field of personalized medicine along with the production techniques and workflows surrounding them. There are two main categories; cell therapies and non-cell therapies. LÄS MER

  5. 5. Där samverkan blir avgörande : En kvalitativ studie om skolkuratorers och sexologers erfarenhet av sex- och samlevandsundervisning

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Linnéa Aldén; Ulrika Svanberg; [2020]
    Nyckelord :Sex- och samlevnadsundervisning; samverkan mellan skolkuratorer och skolpersonal; elevhälsa; ämnesintegrerad och ämnesövergripande undervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka skolkuratorers och sexologers erfarenhet av undervisningen inom sex och samlevnad i grundskolan. Syftet besvaras genom frågeställningar som undersöker vad skolkuratorer och sexologer har för kunskap om och erfarenhet av sex- och samlevnadsundervisningen, på vilket sätt de medverkar i sex- och samlevnadsundervisningen samt hur sex- och samlevnadsundervisningen skulle kunna utvecklas med hjälp av skolkuratorernas kompetens. LÄS MER