Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Som om dagen tar slut : En ekokritisk läsning av subjektspositionen i fyra samtida bilderböcker

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Lisa Manfredson Holmberg; [2022]
    Nyckelord :Anthropocene; Ecocriticism; Ecocentrism; Anthropocentrism; Children’s literature; Picture book; I skogen; Furan; Om dagen tar slut; Naturen; Eva Lindström; Lisen Adbåge; Lisa Hyder; Emma AdBåge; Subject; Subject formation; Anthropomorphism; Antropocen; Ekokritik; Antropocentrism; Barnlitteratur; Bilderbok I skogen; Furan; Om dagen tar slut; Naturen; Eva Lindström; Lisen Adbåge; Lisa Hyder; Emma AdBåge; Subjekt; Subjektposition; Antropomorfism;

    Sammanfattning : This assignment aims to explore and analyze the picture books I skogen by Eva Lindström, Furan by Lisen Adbåge, Om dagen tar slut by Lisa Hyder and Naturen by Emma AdBåge, through an ecocritical study of subjekt formations. The studying of children's literatre, in relatoin to both the anthropocene and environmenantal discourse, gives an insight into the way man and nature are narrated and how subject positions are challenged. LÄS MER

  2. 2. Who are the Most Committed at Work? : Linking Personality to Organizational Commitment

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för psykologi, pedagogik och sociologi

    Författare :Lisa Guppy; Carl-Johan Holmberg; [2021]
    Nyckelord :Five-factor model of personality; organizational commitment;

    Sammanfattning : Organizational commitment has been linked to several important outcomes, including employee turnover and work performance. Despite that the antecedents of organizational commitment have been a subject of research for several decades, the relation between personality and organizational commitment is relatively unexplored. LÄS MER

  3. 3. Digitalisering av utbildningsverksamheten inom institutionen för informatik och media till följd av Covid-19-pandemin

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Klara Holmberg; Lisa Libell; [2021]
    Nyckelord :Folkhälsomyndigheten; Pandemi; Institutionen för Informatik och Media; Digitalisering; Utbildning; Universitet; Verksamhetsprocess; Krissituation;

    Sammanfattning : I mars 2020 rapporterade Folkhälsomyndigheten (2020a) om Covid-19 och att det handlar om en pandemi. Konsekvensen av detta har blivit att viktiga samhällsorganisationer som sjukvård och skolor påverkats i hög grad (Ibid). LÄS MER

  4. 4. En studie om CO2-kalkylatorers hjälp till ökad koldioxidlitteracitet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Lisa Hedbys Holmberg; [2021]
    Nyckelord :Carbon Literacy; CO2-Calculators; Green Information Systems; Carbon Footprint Innehållsförteckning; Climate Literacy; Koldioxidlitteracitet; CO2-kalkylator; Gröna informationssystem; Koldioxidavtryck; Klimatlitteracite;

    Sammanfattning : Koldioxidutsläppen är idag ett av de största miljöproblemen som vi står inför. CO2-kalkylatorer används för att informera individer och företag som deras påverkan. Men även om användandet av CO2-kalkylatorer ökar så har dess användare fortfarande svårt att veta vad de behöver göra för att minska sina koldioxidutsläpp. LÄS MER

  5. 5. Det var en gång en Youtuber : Berättelseskrivande på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Lisa Brandstedt; Camilla Herrlin; [2020]
    Nyckelord :Teaching of writing; narrative writing; elementary school; writing process; teaching strategies; multimodal texts; Skrivundervisning; berättelseskrivande; lågstadiet; skrivprocess; berättelsestruktur; textskapande; multimodala texter;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka resurser som erbjuds i undervisningen inför och under textskapandet av berättande texter. Vidare syftar studien att undersöka vad som karaktäriserar de berättande elevtexter som skapas i undervisningspraktiken samt vilka samband som synliggörs mellan elevtexterna och lärarens undervisning. LÄS MER