Sökning: "Lisa Ivarsson"

Visar resultat 6 - 10 av 10 uppsatser innehållade orden Lisa Ivarsson.

  1. 6. Skolvalet: en investering i framtiden? : En narrativ studie om föräldrars resonemang kring grundskolevalet ur ett Bourdieu-inspirerat perspektiv

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Lisa Ivarsson; [2014]
    Nyckelord :Skolval; Pierre Bourdieu; Biografisk narrativ metod; kapital; reproduktionsstrategier;

    Sammanfattning : The thesis aims to increase our understanding about parents reasoning about the elementary school choice by studying which factors parents perceive as important during the decision making process and also by giving meaning to Pierre Bourdieu’s concept of capital through the parents perspective. The empirical material comes from seven BNIM-interviews made with parents, which has been analyzed according to the thematic field analysis. LÄS MER

  2. 7. Textilteknisk menisk

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :Isabell Johansson; Lisa Ivarsson; [2012]
    Nyckelord :artelon®; artimplant; knitted meniscus; medical textile; product development; stickad menisk; medicinsk textil; produktutveckling;

    Sammanfattning : Denna rapport presenterar det examensarbete som gjorts i samarbete med företaget Artimplant. Syftet med arbetet är att ta fram en prototyp av ett meniskimplantat i trikåteknik. Det kräver stickning av en given form och att prototypen ska inneha vissa egenskaper. LÄS MER

  3. 8. Låt mig tala! En studie om lärares attityder gentemot tala engelska i språk undervisningen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Daniel Ask; Solveig Ivarsson; Lisa Lönqvist; [2009]
    Nyckelord :speaking; second language learning; teaching; pedagogy; teachers attitudes; tala; lärarattityder; andraspråksinlärning;

    Sammanfattning : Background:The curriculum for English underlines the importance of speaking. Pupils and teachers should speak English in the classroom. The study’s theoretical frame is based on Dysthe socio cultural perspective. Pupils need to use the language in order to gain knowledge. LÄS MER

  4. 9. Diskriminering, vad betyder det? En kvalitativ intervjustudie om vad ungdomar anser att diskriminering är

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Genusvetenskapliga institutionen

    Författare :Cecilia Ivarsson; Lisa-Lo Sonnesjö; [2008]
    Nyckelord :ungdomar; diskriminering; barn- och elevskyddslagen; Gender studies; Genusvetenskap; Public law; Offentlig rätt; Social and welfare law; Socialrätt; Social Sciences; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Detta är en studie av ungdomars syn på diskriminering. Syftet med vår undersökning är att undersöka vad ungdomar anser att diskriminering är. Tidigare forskning visar att diskrimineringsbegreppet kan vara svårt att definiera och att ungdomar inte har kunskap om begreppets fulla innebörd. LÄS MER

  5. 10. Skönlitteratur i undervisningen - en intervjustudie om hur skönlitteratur används som läromedel

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Madeleine Ivarsson; Lisa Strand; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att se hur lärare använder sig av skönlitteratur i undervisningen, vad de anser arbetet ger eleverna samt om det finns några hinder med det skönlitterära arbetet. I vår forskningsbakgrund tar vi upp olika forskares syn på hur skönlitteratur påverkar barns kunskapsutveckling, för- och nackdelar med det skönlitterära arbetet samt vad kursplanerna säger. LÄS MER