Sökning: "Lisa Larsson"
Visar resultat 21 - 25 av 105 uppsatser innehållade orden Lisa Larsson.
21. Varför vill sjuksköterskor lämna yrket? – En litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärdSammanfattning : Bakgrund: Sjuksköterskor har det grundläggande ansvaret för omvårdnadsarbetet inom hälso- och sjukvård och ska arbeta hälsofrämjande. I dagsläget råder en global brist på sjuksköterskor. Bristen beror bland annat på att befolkningen ökar och lever längre, vilket medför ett ökat vårdbehov. LÄS MER
22. Påverkar chefslös organisationsstruktur medarbetarnas motivation? : En kvalitativ fallstudie
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Den extrema formen av platt organisationsstruktur, chefslöst, har blivit allt mer vanlig inom organisationer i Sverige. Att strukturera en organisation utefter att medarbetarna fattar alla beslut och därmed har makten torde ställa höga krav på individernas förmåga till självledarskap. LÄS MER
23. “Hör man tillräckligt många gånger att man är fel, så tror man att det är så” - En kvalitativ studie om transpersoners perspektiv på utsatthet för hatbrott
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Detta är en kvalitativ studie som syftar till att undersöka hur transpersoner från deras egna perspektiv diskuterar utsatthet för hatbrott och den eventuella påverkan det medför. Syftet baserades dels på ett nyligen tillkommit hatbrottsmotiv för könsöverskridande identitet och uttryck samt dels en brist på kvalitativ forskning om hatbrott mot transpersoner. LÄS MER
24. För vem, när, var, hur och varför ska vi läsa egentligen? : Förskollärares beskrivningar av sina didaktiska val vid läsning.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Den här studien omfattar förskollärares didaktiska val angående läsning och arbete med barnlitteratur i förskolan. Syftet är att belysa och problematisera förskollärares didaktiska val i samband med läsning i den pedagogiska verksamheten. LÄS MER
25. Differentiering i läsundervisningen i årskurs 1 – ett användbart redskap?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Problemformulering: Studiens syfte är att undersöka och presentera hur läsundervisning i årskurs ett, med särskilt fokus på lässtarka elever, tar sig uttryck utifrån några lärares redogörelser. Detta inbegriper såväl hur undervisningen organiseras och bedrivs, samt svårigheter kring denna och vilka begränsningar som finns i strävan att skapa en läsundervisning som bemöter alla elever. LÄS MER