Sökning: "Lisa Malmborg"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Lisa Malmborg.

  1. 1. Women or victims?: An analysis of National Action Plans in response to United Nations Security Council Resolution 1325 on Women, Peace and Security

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Lisa Malmborg; [2016-02-01]
    Nyckelord :Human rights; Women’s rights; Gender; National Action Plans; SCR 1325; Human Security; Korea; Iraq; Nigeria; Macedonia; Kyrgyzstan;

    Sammanfattning : Conflict affects and engages men and women in different ways. United Nations Security Council’s Resolution 1325 on Women, Peace and Security draws attention to the disproportionate impact on women during and after conflict. The resolution, adopted in 2000, calls for equal participation and full involvement. LÄS MER

  2. 2. Utopi eller verklighet, en likabehandlingsplan för alla? - en diskursanalys av fyra västsvenska skolors likabehandlingsdokument

    C-uppsats,

    Författare :Lisa Malmborg; [2010]
    Nyckelord :Likabehandling; Identitetsformering; Strukturell d;

    Sammanfattning : Med anledning av den nya lagstiftningen om likabehandling har jag valt att fokusera mittexamensarbete om hur skolor artikulerar alla barns lika rättigheter. Studiens syfte har varit attjämföra olika likabehandlingsdokuments tillämpning och formulering av internationella ochnationella direktiv med utgångspunkt från den kulturella och normativa värdegrund skolan vilarpå. LÄS MER

  3. 3. Känslor kring varumärken : En studie av tre svenska varumärken i klädindustrin

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Adam Öjdahl; Lisa Malmborg; [2006]
    Nyckelord :Image; Varumärke; Marknadsföring; Acne; J.Lindeberg; WE; Känsla;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka och analysera huruvida tre svenska varumärken i klädbranschen lyckats skapa en uppfattning hos kunderna som överensstämmer med företagens mål. Vidare vill författarna undersöka om det råder några skillnader i hur varumärkena uppfattas mellan kvinnor och män. De utvalda varumärkena är J. LÄS MER

  4. 4. Vägen till framgång : icehotel AB

    L2-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Roshanak Fatahian; Maria Nilsson; Lisa Malmborg; Agneta Nivaro; [2005]
    Nyckelord :Business studies; Företagsekonomi; Icehotel;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en fallstudie som går ut på att beskriva företaget Icehotel AB och hur de gått tillväga för att bli ett attraktivt turistmål och framgångsrikt företag. Vi har genomfört en kvalitativ undersökning där vi intervjuat företagets VD Yngve Bergqvist samt kunder som besökt Icehotel. LÄS MER