Sökning: "Lisa Sjölund"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Lisa Sjölund.

  1. 1. När självuppfyllelsen krockar med familjens krav : En studie kring erfarenheter av att balansera arbete, familj och studier.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Lisa Chehade; Jani Sjölund; [2023]
    Nyckelord :Balance between work; family; and studies; boundary management; role theory; work-life balance; quality of life; study-work-life balance SWLB .; Balans mellan arbete; familj och studier; gränsdragning; rollteori; livskvalitet; arbete-familj-studie-balans.;

    Sammanfattning : The study, conducted at selected Swedish universities and colleges, focused on the balance between work, family, and studies for working professionals. In this qualitative study, twelve individuals were examined to explore their experiences of balancing work and studies alongside their full-time employment, as well as how the boundaries between work and family affected individuals in committed relationships with children under the age of 12. LÄS MER

  2. 2. Den fysiska inomhusmiljön och dess betydelse för barns lek : En studie av förskollärarers intentioner med den fysiska inomhusmiljöns betydelse för, och inverkan på, barns lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap; Lärarhögskolan vid Umeå universitet (LH)

    Författare :Lisa Gyllkvist; Sofie Sjölund; [2013]
    Nyckelord :Förhållningssätt; förskola; lokal; material;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en insyn i förskollärares avsikter när det kommer till den fysiska inomhusmiljöns betydelse för, och påverkan på, barns lek. De fyra frågeställningarna som ställdes var: Vilken betydelse har inomhusmiljön för barns lek enligt förskollärarna? Vilka möjligheter har barnen, enligt förskollärare, att vara med och påverka inomhusmiljön? Vilka avsikter har förskollärarna med den fysiska inomhusmiljön? Hur ser inomhusmiljön ut på de olika avdelningarna? Den metod som använts för studien är kvalitativt inriktad, totalt fyra förskollärare intervjuades och totalt fyra förskoleavdelningar observerades. LÄS MER