Sökning: "Litterär kanon"
Visar resultat 1 - 5 av 67 uppsatser innehållade orden Litterär kanon.
1. Att införa eller inte införa en svensk litterär kanon? : En litteraturstudie om ett eventuellt införande av en litterär kanon i svenskämnet för årskurs 4-6.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Det finns en pågående politisk debatt om Sverige ska införa en litterär lista, och/eller en säkerställd kanon i den svenska läroplanen. De nuvarande regeringspartierna med Sverigedemokraterna som stöd, har tagit fram Tidöavtalet 2022 som omfattar ett flertal ändringar i ämnet svenska. LÄS MER
2. Är kanon kanon? : En studie om svensklärares attityder till skönlitteratur och kanon
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : En stor del av det här arbetet har grundat sig i det politiska förslaget om att införa en läslista i skolan. Syftet med vår studie var därför att ta reda på sambandet mellan lärares syn på, och undervisning i, skönlitteratur samt deras inställning till en litterär kanon. LÄS MER
3. Vad läser lärare på sin utbildning? : En undersökning av skönlitteraturen i svensklärarutbildningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetikSammanfattning : Syftet med den här uppsatsen var att undersöka om det fanns en litterär kanon i svensklärarprogrammen. Studien har med hjälp av kvantitativ metod undersökt programmens litteraturlistor för att se om det fanns verk eller författare som var ständigt återkommande. Studien har även undersökt vilka som representeras i urvalet. LÄS MER
4. ATT VÄLJA SKÖNLITTERATUR I SKOLAN : En studie om lärares och elevers val
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur skönlitteraturen eleverna läser i skolan väljs ut, om det är läraren som väljer eller om det är eleven själv som får välja och hur dessa val påverkar elevernas läsintresse. Vi har också valt att undersöka om det fanns skillnader mellan kön och inställningen till skönlitterär läsning. LÄS MER
5. Att läsa för att utvecklas : Översiktsverk om skönlitterär läsning för personlig utveckling på gymnasienivå
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : Det övergripande problemet vi började med är vad som beskrivs i artikeln En skola utan kanon om att elever läser mindre i skolan på grund av olika faktorer. Vissa av dem är rent tidsmässiga men även att det finns en delad uppfattning om att det helt enkelt inte finns nog med tid för djupgående skönlitterär läsning (Nordlund 1998). LÄS MER