Sökning: "Litterära epoker"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Litterära epoker.
1. Cultural Clash and Gender Roles : Exploring the Quest for Equality in Jane Eyre and Things Fall Apart
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : The purpose of this essay is to analyze the intersectionality between themes of cultural clash and gender roles within the novels Jane Eyre by Charlotte Brontë and Things Fall Apart by Chinua Achebe, accentuating their common quest for equality. This essay offers a historical and cultural analysis, divulging the gender norms prevalent in Victorian England and pre-colonial Nigeria, serving as a backstage to the characters’ adaptations and struggles. LÄS MER
2. Det utplånade könet och det framstående könet : En läroboksanalys om hur kvinnor och män utifrån ett diskursanalytiskt perspektiv framställs i epokerna realism och naturalism
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : Enligt läroplanen för gymnasieskolan är ett av skolans uppdrag att aktivt verka för jämställdhet. Om det ska ske behöver även skolans läroböcker verka för skolans jämställdhetsuppdrag. Ett sätt att arbeta med jämställdhet är i ämnet svenska och i arbetsområdet litteraturhistoria. LÄS MER
3. ”Jag mins den ljufwa tiden” : Lyrik som didaktiskt verktyg i undervisning om svenska språkets ortografiska utveckling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Syftet med förevarande studie är att undersöka skönlitteratur, mer specifikt lyrik, från upplysningstiden fram till i dag med fokus på ortografi för att påvisa konkreta förslag på hur skönlitteratur kan användas som ett didaktiskt verktyg i undervisning i det svenska språkets ortografiska utveckling. Det valda materialet består av lyrik hämtad från sju litterära epoker. LÄS MER
4. Skönlitteraturens roll i gymnasiekursen svenska som andraspråk 2 : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktikSammanfattning : Undersökningen i studien bygger på en fenomenologisk kvalitativ grund. Studien ger inga rätta svar utan presenterar tre olika gymnasielärares uppfattningar om fenomenet skönlitteratur i kursen svenska som andraspråk 2. LÄS MER
5. Varför läsa skönlitteratur i skolan? : En undersökning om elevers och lärares tankar och attityder
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskapSammanfattning : Detta examensarbete är en undersökning av hur elevers och lärares attityder påverkar utformningen och undervisningen i momentet litteraturhistoria i gymnasiet men också elevernas generella inställning till litteratur, samt vilka hjälpmedel som finns och kan användas för att motivera och stimulera dem. Undersökningens metoder är en enkät till elever samt intervjuer med fyra gymnasielärare. LÄS MER