Sökning: "Litteracitet svenska som andraspråk vuxna"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden Litteracitet svenska som andraspråk vuxna.
1. ”Ni bär alla på ett hemligt guldägg” : En intervjustudie om sfi-lärares uppfattningar om litteracitet och elevers erfarenheter i litteracitetsundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Studiens syfte är att beskriva lärare på sfi och deras uppfattningar om litteracitetsutvecklingen i undervisningen för andraspråkselever. Samt att undersöka hur lärare tar vara på andraspråkselevers tidigare erfarenheter och hur det används i litteracitetsundervisningen. LÄS MER
2. ”Om det väcker intresse så spelar det ingen roll vad man läser egentligen” : En studie av lärares syn på skönlitteratur i sfi-klassrummet
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktikSammanfattning : Föreliggande studie undersöker sfi-lärares syn på användning av skönlitteratur som pedagogiskt verktyg i undervisningen av vuxna invandrare. Studien ämnar besvara tre frågeställningar, som dels berör vilka skäl lärarna ger för sin användning av skönlitteratur som en del av sin undervisningspraktik, dels vilka skönlitterära texter de väljer och varför. LÄS MER
3. Att skapa betydelse med vardagens texter. Betydelseskapande resurser hos kvinnor med kort studiebakgrund och inom sfi-utbildningen.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Detta examensarbete handlar om kortutbildade vuxna utan grundläggande litteracitet och hur de interagerar med och skapar mening av vardagens texter. I arbetet benämns de verktyg med vilka individerna skapar förståelse för resurser och delas efter resursmodellen (Franker 2016) in i språkliga, litteracitetsanknutna och sociokulturella resurser. LÄS MER
4. Inlärares språkliga repertoarer som resurs i grundläggande litteracitetsundervisning på ett andraspråk
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Grundläggande litteracitet är en viktig förutsättning för att hantera vardagssituationer i det svenska samhället och många ungdomar och vuxna som kommit till Sverige de senaste åren går i grundläggande litteracitetsundervisning på ett andraspråk. I sådan undervisning är det önskvärt med ett resursperspektiv – att utgå från deltagarnas olika resurser. LÄS MER
5. ”Jag skriver och skriver för att komma ihåg…” Några burmesiska flyktingars vägar till användandet av det svenska skriftspråket.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Denna uppsats behandlar en grupp burmesiska flyktingar och deras olika vägar till användandet av det svenska språket för att läsa och skriva. Syftet är att få veta lite mer om hur de som vuxna lär sig ett andraspråk och vilka strategier de med fördel använder vid språkinlärningen. LÄS MER