Sökning: "Litteraturdidaktiska frågor"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Litteraturdidaktiska frågor.

  1. 1. ”…bara en levande varelse” : - En tematisk analys med genusperspektiv av Viktoria Benedictssons ”Ur mörkret” (1888) och Anne Charlotte Lefflers ”Barnet” (1883) samt didaktisk tillämpning av verken för skolans värdegrundsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Anna Hallan; [2023]
    Nyckelord :Victoria Benedictsson; Anne Charlotte Leffler; genus; könsnormer; värdegrundsarbete; litteratursamtal;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar Victoria Benedictssons ”Ur mörkret” (1888) och Anne Charlotte Lefflers ”Barnet” (1883), två noveller som tillkom under en period i Sverige då frågor om kön debatterades flitigt. Syftet med uppsatsen är att bidra med kunskap om hur värdegrundsarbete angående könsnormer och -värden kan bedrivas i svenskundervisningen på gymnasieskolan. LÄS MER

  2. 2. Om skolkanon tvista de lärde, eller? : En systematisk litteraturstudie av litteraturdidaktisk forskning med fokus på kanonfrågan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Josua Kalin Loretoft; [2022]
    Nyckelord :Undervisning; skönlitteratur; kanon; litteratur; gymnasiet; svenska;

    Sammanfattning : Urval av skönlitteratur diskuterats i litteraturdidaktiska sammanhang och begreppet kanon förekommer i hög grad. Enligt gällande styrdokument så finns det ingen officiell litteraturkanon, utan läraren är fri att själv välja skönlitteratur till undervisningen. LÄS MER

  3. 3. Läslust i grundskolan: en litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Johan Karlsson Fridlund; [2020]
    Nyckelord :läslust; grundskola; läsning; högstadiet.;

    Sammanfattning : I föreliggande studie undersöks forskningens syn på skapandet av läslust i ämnet svenska i grundskolans högstadium. Studiens frågeställningar utgörs av vad forskningen säger om hur läslust väcks hos elever i svensk grundskola, vilka olika pedagogiska metoder forskningen på-talar kan väcka läslust hos dessa elever samt huruvida det finns några övriga faktorer som på-verkar lärares arbete kring läslustskapande. LÄS MER

  4. 4. En bok, en lärare och en klass - ett utvecklingsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Camilla Babic; [2019]
    Nyckelord :Litteraturdidaktiska frågor; Litteraturval; Skönlitteratur som kunskapskälla; Undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med mitt utvecklingsarbete är att undersöka hur lärare kan arbeta med mänskliga rättigheter och den egna identiteten med utgångspunkt från en roman. Undersökningens teoretiska utgångspunkter grundar sig utifrån de didaktiska frågorna, samt teorier gällande syftet med denna undersökning. LÄS MER

  5. 5. Skönlitteraturen i klassrummet - Grundlärarens tankar vid val av skönlitterära verk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Beatrice Stefansdotter; [2018]
    Nyckelord :Grundskolans tidigare år; litteraturdidaktiska frågor; skönlitteratur; litteraturval;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att fördjupa mina kunskaper för lärares tankar om skönlitteratur i klassrummet. Studiens teoretiska utgångspunkter grundar sig på litteraturdidaktik. LÄS MER