Sökning: "Litteraturhistoria"
Visar resultat 21 - 25 av 79 uppsatser innehållade ordet Litteraturhistoria.
21. Vad är det för skillnad, egentligen? : En fallstudie om användning av hela verk och utdrag i litteraturundervisning på gymnasienivå
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Denna studie undersöker fördelar och nackdelar med att genomföra utdragsundervisning respektive undervisning med hela verk i litteraturundervisning, på gymnasienivå i Sverige. Syftet med studien är att undersöka lärarnas attityder gentemot användningen av utdrag och hela verk, och hur deras attityder korrelerar med den tidigare forskningen i ämnet. LÄS MER
22. Läsa – varför då? : Förändrade attityder till litteratur i en elitskola
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetikSammanfattning : The purpose of this study has been to find out whether the knowledge of literature, and reading in general, is a sign of high social status in the younger generations as well as the older ones. Therefore, alumni from the elite high school Stockholms Musikgymnasium, born between 1946 and 2002, were selected as subjects for the research. LÄS MER
23. Jakten på harmoni. En studie över den romantiska receptionen av Thomas Thorild.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för idé- och lärdomshistoriaSammanfattning : This paper discusses the literary and philosophic reception of the Swedish 18-th century philosopher Thomas Thorild in the romantic era. It will be shown how three Swedish authors discussed this polemic and controversial philosopher, and how their way to discuss, and their thoughts about Thorild would in a way set the frames of a memory culture. LÄS MER
24. Representation och framställning av kvinnliga och manliga författare : En studie av läromedel för Svenska 2 ur ett genus- och värdegrundsperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : This study aims to examine the representation of male and female authors and how they are described in three literature textbooks used in Swedish upper secondary school. The theoretical framework consists of gender theory with focus on the stereotyped images that have existed, and still exists, about what is characteristically masculine and feminine. LÄS MER
25. Är Strindberg ett geni? Om kön och genus i läromedel : En komparativ analys av fem läromedel i svenska 2
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att utföra en komparativ analys av fem läromedel i svenska 2 i gymnasieskolan. Vi besvarar en frågeställning som rör hur fördelningen mellan kvinnliga och manliga författare ser ut i läromedlen. LÄS MER