Sökning: "Litteratursamtal"

Visar resultat 11 - 15 av 103 uppsatser innehållade ordet Litteratursamtal.

  1. 11. Att föreställa sig andra komplext : En litterär studie i hur John Greens Pappersstäder kan kopplas till värdegrunsarbetet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lara-Theresa Luthardt; [2023]
    Nyckelord :Berättare; identitet; John Green; narratologi; Pappersstäder; värdegrundsarbete;

    Sammanfattning : Att föreställa sig andra som komplexa kan vara svårt men det är viktigt i värdegrundsarbetet i grundskolans svenskämne. En text som Pappersstäder (2008) kan vara behjälplig i ett sådant arbete eftersom författaren John Green tog sig an uppgiften att skriva den med detta tema i åtanke. LÄS MER

  2. 12. Genus och identitet i fokus vid skönlitterär läsning : En systematisk litteraturstudie om litteratursamtal som medel för att behandla genus och identitet i gymnasieskolans svenskundervisning

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Sara Strand; [2023]
    Nyckelord :Svenskundervisning; skönlitteratur; genus; jämställdhet; normer; identitet;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att bidra med kunskap om hur litteratur väljs och används som utgångspunkt för samtal om normer, genus och identitet i svenskundervisningen. Studien undersöker vad tidigare forskning förmedlar angående förhållandet mellan texten och eleven. LÄS MER

  3. 13. Sexualitet, samtycke och relationer i svenskämnet på gymnasiet : Lärares inställning till sexualundervisning i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Johanna Ly; [2023]
    Nyckelord :gymnasiet; samtycke; sexualitet; sexualundervisning; relationer; svenskämnet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka svensklärares inställning till tillägget sexualitet, samtycke och relationer i läroplanen, 2022, och hur de undervisar om kunskapsområdet i svenskämnet samt vilka möjligheter och svårigheter de ser med detta. Åtta svensklärare från tre olika gymnasieskolor deltog i undersökningen som bestod av semi-strukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 14. ”Det fanns en plats i världen som var perfekt utformad efter henne men fel för : En genusanalys samt didaktisk analys av Nora eller Brinn Oslo brinn i relation till gymnasieskolans värdegrundsuppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Johanna Sjöberg; [2023]
    Nyckelord :Nora eller Brinn Oslo brinn; genus; avundsjuka; svartsjuka; endometrios; litteratursamtal; tematisk undervisning; värdegrundsarbete;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar Johanna Frids roman Nora eller Brinn Oslo brinn (2018). Syftet med analysen är att synliggöra genuskonstruktion i romanen samt undersöka hur denna skulle kunna användas i undervisningen i relation till det värdegrundsarbete som föreskrivs av Skolverket. LÄS MER

  5. 15. Litteratursamtalets betydelse i en mellanstadieklass : En empirisk studie om hur litteratursamtal påverkar elevers läsförståelse och läsmotivation.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Linnea Nilsson; Linnea Hoff; [2023]
    Nyckelord :Literature conversation; envisionments; reading comprehension; reading skills; reading motivation; Litteratursamtal; föreställningsvärldar; läsförståelse; läsförmåga; läsmotivation;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att undersöka hur litteratursamtal påverkar elevers läsmotivation och läsförståelse. I denna studie analyseras resultatet utifrån de tre didaktiska frågorna: vad, hur och varför. Studiens data består av semistrukturerade intervjuer med fyra klasslärare och två speciallärare på två olika skolor. LÄS MER