Sökning: "Litteratursamtal"
Visar resultat 11 - 15 av 103 uppsatser innehållade ordet Litteratursamtal.
11. Att föreställa sig andra komplext : En litterär studie i hur John Greens Pappersstäder kan kopplas till värdegrunsarbetet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Att föreställa sig andra som komplexa kan vara svårt men det är viktigt i värdegrundsarbetet i grundskolans svenskämne. En text som Pappersstäder (2008) kan vara behjälplig i ett sådant arbete eftersom författaren John Green tog sig an uppgiften att skriva den med detta tema i åtanke. LÄS MER
12. Genus och identitet i fokus vid skönlitterär läsning : En systematisk litteraturstudie om litteratursamtal som medel för att behandla genus och identitet i gymnasieskolans svenskundervisning
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärandeSammanfattning : Uppsatsens syfte är att bidra med kunskap om hur litteratur väljs och används som utgångspunkt för samtal om normer, genus och identitet i svenskundervisningen. Studien undersöker vad tidigare forskning förmedlar angående förhållandet mellan texten och eleven. LÄS MER
13. Sexualitet, samtycke och relationer i svenskämnet på gymnasiet : Lärares inställning till sexualundervisning i svenskämnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka svensklärares inställning till tillägget sexualitet, samtycke och relationer i läroplanen, 2022, och hur de undervisar om kunskapsområdet i svenskämnet samt vilka möjligheter och svårigheter de ser med detta. Åtta svensklärare från tre olika gymnasieskolor deltog i undersökningen som bestod av semi-strukturerade intervjuer. LÄS MER
14. ”Det fanns en plats i världen som var perfekt utformad efter henne men fel för : En genusanalys samt didaktisk analys av Nora eller Brinn Oslo brinn i relation till gymnasieskolans värdegrundsuppdrag
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Uppsatsen analyserar Johanna Frids roman Nora eller Brinn Oslo brinn (2018). Syftet med analysen är att synliggöra genuskonstruktion i romanen samt undersöka hur denna skulle kunna användas i undervisningen i relation till det värdegrundsarbete som föreskrivs av Skolverket. LÄS MER
15. Litteratursamtalets betydelse i en mellanstadieklass : En empirisk studie om hur litteratursamtal påverkar elevers läsförståelse och läsmotivation.
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att undersöka hur litteratursamtal påverkar elevers läsmotivation och läsförståelse. I denna studie analyseras resultatet utifrån de tre didaktiska frågorna: vad, hur och varför. Studiens data består av semistrukturerade intervjuer med fyra klasslärare och två speciallärare på två olika skolor. LÄS MER