Sökning: "Litteratursamtal"

Visar resultat 16 - 20 av 103 uppsatser innehållade ordet Litteratursamtal.

  1. 16. Högstadielärares attityder till litteratursamtal i svenskundervisningen – en enkätstudie om litteratursamtalen i högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Zulfiu Arta; [2023]
    Nyckelord :Litteratursamtal;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar attityder till litteratursamtal i svenskundervisningen utifrån ett lärarperspektiv. Tidigare forskning visar att litteraturläsning är väsentlig för språkutvecklingen. LÄS MER

  2. 17. “Det finns lika många tolkningar av en text som det finns människor” : Åtta lärares perspektiv på läsning och litteratursamtal i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sadina Imamovic; [2023]
    Nyckelord :gymnasieskola; litteratursamtal; läslust; läsning; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med den här undersökningen är att undersöka för vilka ändamål lärare anser att läsning och litteratursamtal har, samt undersöka hur lärare beskriver sitt arbete med litteratursamtal för att främja elevers läslust. Metod och material som använts i studien är baserade på kvalitativ undersökningsmetod med tolkningar grundade på en kvalitativ forskningsansats. LÄS MER

  3. 18. Meningsskapande i litteraturundervisning : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Klara Ågren; Hannes Högberg; [2023]
    Nyckelord :Estetisk läsning; Efferent läsning; Litteraturdidaktik; Litteraturreception; Litteratursamtal; Litteraturundervisning; Läslogg; Meningsskapande;

    Sammanfattning : Meningsskapande är ett begrepp vi flera gånger stött på under vår utbildning, särskilt i relation till litteraturundervisning, men vars innebörd tycks hänga lite i luften. För att göra begreppet användbart för oss som blivande svensklärare har vi därför velat undersöka hur litteraturundervisning kan bli just meningsskapande, och vilka faktorer som kan påverka detta. LÄS MER

  4. 19. "Dra åt helvete, Klädkodskollar" : ­En kvalitativ innehållsanalys av Jennifer Mathieus Moxie och hur den kan användas i ett värdegrundsarbete med fokus på feminism

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Nellie Kullbor; [2022]
    Nyckelord :Gender; Young Adult Literature; Fundamental Values in School; Jennifer Mathieu; Genus; Ungdomsromaner; Litteratursamtal; Värdegrund i Skolan; Jennifer Mathieu;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att belysa hur litteratur kan användas i ett integrerat värdegrundsarbete i svenskundervisning på gymnasiet, utifrån exemplet Jennifer Mathieus roman Moxie (2021), med fokus på jämställdhet mellan könen. Genom att analysera romanen utifrån genus- och feministisk teori har värdefulla delar ur romanen lyfts fram. LÄS MER

  5. 20. Litteratursamtalets möjligheter och utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Elin Ahlström; Sahar Sultani; [2022]
    Nyckelord :Elevstyrda samtal; Gymnasiet; Högstadiet; Litteratursamtal; Lärarstyrda samtal; Svenskundervisning.;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt grundar sig mot bakgrunden att svenska elevers läsförståelse behöver utvecklas då den kan ses som viktig för alla skolämnen, och att litteratursamtal kan ses som ett medel för att utveckla läsförståelsen. Den syftar till att presentera forskningsrön om litteratursamtalets möjligheter och utmaningar i undervisning i det svenska språket samt motsvarande forskning i en internationell kontext. LÄS MER